آفتاب
گفتگوی مهر با سناتور جان مک کین:

کنگره به فشار خود در خصوص برنامه هسته‌ای ایران ادامه می‌دهد

کنگره به فشار خود در خصوص برنامه هسته‌ای ایران ادامه می‌دهد

رییس کمیتهٔ نیروهای مسلح سنای آمریکا در گفتگویی اختصاصی با خبرگزاری مهر به ارائه طرح های جمهوری خواهان در خصوص برنامه هسته ای ایران پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر، مذاکرات هسته ای ایران در حالی در حال برگزاری است که طرفین برای رسیدن به توافق سیاسی تا پایان ماه مارس مشغول رایزنی های فشرده هستند. جمهوری اسلامی ایران بر توافق یک مرحله ای تأکید دارد و خواهان رفع یک جای تحریمهای ظالمانه است.

طرف مقابل در عوض به بهانه اعتمادسازی بر رفع تدریجی تحریمها تأکید دارد. در این میان کنگره آمریکا گوی سبقت را از دولتمردان این کشور ربوده و در نامه 47 سناتور جمهوری خواه و در اقدامی که مخالف موازین بین المللی و حقوق معاهدات بین المللی است اعلام داشته حتی توافق صورت گرفته می تواند عمری کوتاه داشته باشد و توسط دولت بعدی ایالات متحده آمریکا لغو شود.

این اقدام سناتورها حتی با مخالفت باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا نیز مواجه شده است تا جایی که وی از این اقدام اعلام شرمساری کرده است.

سناتور جان مک کین از ایالت آریزونا و رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تاریخچه کوتاهی از مذاکرات هسته ای و شروع دور جدید گفتگوها میان ایران و کشورهای گروه 1+5 مدعی شد: طی چندین سال کنگره آمریکا از خطر برنامه هسته ای ایران سخن گفته و در این راستا رهبری تحریم های ابتکاری علیه این کشور را عهده دار شده است. به مرور، تحریم های اقتصادی علیه ایران موجب افزایش تمایل این کشور به مذاکره شده است. در بیست و سوم نوامبر 2013 دولت ایران با توقف گسترش بیشتر برنامه هسته ای خود در برابر لغو موقت تحریم ها موافقت کرد و وارد مذاکرات فشرده برای توافقی هسته ای شد که می تواند در نهایت منجر به یک برنامه صلح آمیز هسته ای شود.

به رغم اینکه فعالیتهای هسته ای ایران تحت نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی و بازرسان آژانس قرار دارد و از سوی دیگر دولت آمریکا نیز در مذاکرات هسته ای حضور دارد مک کین در ادامه اعلام می دارد: هر چند این توافق توانسته تا حدودی از سرعت برنامه هسته ای ایران بکاهد اما من نگران موارد جدی در توافق پیشنهادی هستم که شامل ادامه توسعه فعالیت سانتریفیوژهایی با پتانسیل تولید بمب اتمی در سطح بالا است. من همچنین خواهان اطلاع از ابعاد نظامی این برنامه و توانایی غنی سازی اورانیوم در داخل و عزم آنها برای مسئولیت پذیری هستم. گذشته از این به نظر می رسد این تنها یک توافق مقطعی است و یک راه حل طولانی مدت برای مقاصد هسته ای ایران را به دست نمی دهد. اگر این «توافق جامع» منقضی شود، شاید ایران برنامه سلاح هسته ای خود را از سر بگیرد.

این سناتور جمهوری خواهان در ادامه گفتگوی خود با تأکید ضمنی مواضع رهبران جمهوری اسلامی ایران که موضوع هسته ای تنها بهانه است و آمریکا و غرب بعد از این موضوع، دستاویز دیگری برای تحت فشار قرار دادن ایران پیدا خواهند کرد تصریح کرد: بدتر از آن این که تضمینی نیست که در صورت هر گونه توافق هسته ای، ایران دست از حمایت از تروریسم و دیگر فعالیت های منفی که در حال حاضر دوستان و همپیمانان ما را در خاورمیانه تهدید کرده و منافع امنیت ملی ما را به خطر می اندازد، بردارد.

مک کین در ادامه طرحهای کنگره آمریکا در خصوص برنامه هسته ای ایران را مطرح می کند و می گوید: به همین دلایل من از طرح موسوم به «S.269» مبنی بر گسترش تحریم ها علیه ایران حمایت می کنم. این قانون تحریم های جدیدی را در حالی که مذاکرات برای رسیدن به توافق نهایی در جریان است، علیه این کشور اعمال می کند. علاوه بر این قانون مذکور به کنگره اجازه می دهد بر هر گونه توافقی نظارت نموده و نیز در صورت عدم موفقیت در رسیدن به توافقی نهایی و یا خودداری ایران از عمل به تعهداتش و ادامه تلاش برای ساخت بمب هسته ای، تحریم ها را دوباره اعمال کند. این قانون در بیست و هفتم ژانویه 2015 مطرح شده و اکنون در حال بررسی در کمیته بانکداری، مسکن و شهرسازی است.

مک کین در ادامه از جزئیات طرحی دیگر که به کنگره آمریکا امکان نظارت و دخالت بر توافق هسته ای احتمالی میان کاخ سفید و تهران را می دهد سخن می گوید: من اخیرا نیز حامی طرح «S.615» با عنوان بازنگری در توافق هسته ای با ایران بودم که شامل بازنگری کنگره و نظارت بر توافق مربوط به برنامه هسته ای ایران است. این مصوبه مورد حمایت دو حزب، رئیس جمهوری را ملزم می کند متن کامل هر گونه توافق با ایران را در اختیار کنگره قرار دهد. همچنین دولت را از تعلیق تحریم های کنگره، اگر کنگره به این نتیجه برسد که توافق مذکور منافع امنیت ملی ما را تامین نمی کند، باز می دارد.

مک کین در اظهاراتی که نشان دهنده وجود شکاف در دستگاه تصمیم گیری ایالات متحده امریکا در خصوص برنامه هسته ای ایران و بی توجهی به نظارتهای آژانس بین المللی انرژی اتمی بر فعالیتهای هسته ای ایران است افزود: به علاوه من در راستای اهداف سناتور «لیندسی گراهام» و «رابرت منندز» نامه ای به رئیس جمهوری ارسال کرده و اصول بنیادینی را که باید در هر گونه توافق جامع با ایران بر سر برنامه هسته اش مورد توجه قرار گیرد تشریح کردم. شرایط مذکور شامل برچیدن تاسیسات غنی سازی ایران، رفع نگرانی های اعلام شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل و موافقت با بازرسی های متمرکز برای اطمینان یابی از این واقعیت خواهد بود که ایران به دنبال توسعه هیچگونه سلاح هسته ای نیست.

مک کین در ادامه این گفتگو گفت: مهلت تعیین شده برای دستیابی به توافق جامع هسته ای بیست و چهارم نوامبر 2014 بود. این مهلت اکنون به مدت 7 ماه دیگر تا اول جولای 2015  تمدید شده است. نگرانی من این است که این مذاکرات طولانی نتیجه ای در متوقف کردن اهداف هسته ای ایران نداشته و در مقابل جامعه بین المللی را به واکنش امنیتی اشتباه متمایل کرده است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2008 در پایان بی توجه به این موضوع که طرف مقابل گفتگو با ایران در گروه 1+5 خود دولت ایالات متحده آمریکاست افزود: تاکید می کنم که به تلاش در کنار دیگر همکارانم در کنگره برای تداوم فشار به دولت ایران برای جلوگیری از پیامدهای فعالیت های ناگوار این کشور ادامه خواهم داد. همچنین به رئیس جمهوری برای تمکین در برابر کنگره و اطمینان دادن در مورد این که هر گونه توافق هسته ای با ایران با شفافیت کامل و مسئولیت پذیری در برابر مردم آمریکا خواهد بود، فشار می آورم.

کد N768817

وبگردی