آفتاب

سفر هیات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به فدراسیون روسیه

سفر هیات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به فدراسیون روسیه

هیاتی به سرپرستی معاون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به منظور انجام مذاکرات و نهایی سازی موافقتنامه پولی بین دو کشور از تاریخ ۱۹ تا ۲۱ اسفند ماه به مسکو سفر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، به منظور پیگیری مذاکرات قبلی مابین بانک های مرکزی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، هیاتی به سرپرستی معاون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به منظور انجام مذاکرات و نهایی سازی موافقتنامه پولی بین دو کشور از تاریخ ۱۹ تا ۲۱ اسفند ماه به مسکو سفر کرد.

هیات مزبور در این سفر ضمن انجام مذاکرات کارشناسی و مفصل با بانک مرکزی روسیه، نهایتاٌ موفق شد در بسیاری از موارد مورد علاقه طرفین برای همکاری و توسعه روابط به تفاهماتی دست یابد.

طرف روسی در این مذاکرات اظهار کرد که برای عملیاتی کردن همکاری های بانکی یک کارگروه در ماه گذشته تشکیل داده تا  سازو کارهای حل مشکلات بانکی موجود بر سر توسعه روابط دو کشور را بررسی کنند. در این راستا  از طرف ایرانی نیز درخواست کرد تا نسبت به تشکیل چنین کارگروهی در ایران اقدام کرده به گونه ای که کارگروه های دو کشور  بتوانند در ماه می سال جاری میلادی در تهران تشکیل جلسه داده و ضمن انجام مذاکرات کارشناسی موانع را براحتی از مقابل بردارند.

در ضیافت ناهاری که در این روز به افتخار هیات ایرانی در بانک مرکزی توسط همتای روسی  ترتیب داده شده، مهدی سنایی سفیر کشورمان اعلام کرد تجربه استفاده از  یک حساب مشترک تجربه ای بسیار مثبت در پرداخت های مالی تجاری  ایران و روسیه است و نقطه عطف توسعه روابط ایران و شوروی در حدود ۴۵ سال بیش بدلیل وجود همین حساب مشترک بوده است.

وی همچنین ضمن ارائه راه های حل مشکلات پولی و بانکی  اعلام کرد با جدیت دو کشور در آینده نزدیک شاهد افزایش بسیار زیاد حجم روابط اقتصادی دو کشور خواهیم بود.

در این نشست همچنین تفاهم نامه نظارتی بانکهای مرکزی دو کشور بر مکانیزم های مالی بین بانکی بامضاء معاونین ذیربط رسید.

مطابق برنامه های هماهنگ شده و به ابتکار بخش اقتصادی سفارت همچنین چندین ملاقات جانبی با روسای بانک های روسی کارگزار و علاقمند  به کار با ایران جهت  هیات مزبور ترتیب داده شد که هیات ایرانی در خاتمه  تمامی این  ملاقاتها را  بسیار مثبت ارزیابی کرد.

همچنین هیات ایرانی دراین سفر ضمن دیدار از شعبه  میر بیزنیس بانک در مسکو، با مسئولین ایرانی این بانک نیز ملاقات و از نزدیک با کارهای عملیاتی این بانک آشنا شد  .

در خاتمه باید یادآور شدکه این سفر در نزدیک سازی دیدگاه بانک های مرکزی دو کشور جهت همکاری های پولی و بانکی بسیار مثبت ارزیابی شد و مورد تاکید طرفین قرار گرفت.

کد N767725

وبگردی