آفتاب
/نیم‌نگاهی به تحقق شعار سال 93/

یک فعال دانشجویی: مدیریت جهادی در حوزه اقتصاد نیازمند بکارگیری نیروی جوان است

یک فعال دانشجویی: مدیریت جهادی در حوزه اقتصاد نیازمند بکارگیری نیروی جوان است

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی، گفت: دولت خودش را محدود به نظریه‌پردازان دولتی کرده است. خوب است که برای بهبود شرایط اقتصادی کشور و شعار چندساله اخیر که مربوط به اوضاع اقتصادی می‌شود از نظر تئوریسین‌های مختلف بهره بگیرد.

علامه عزیزی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در رابطه با تحقق شعار سال 93، اظهار کرد: متأسفانه در مورد شعار امسال همکاری مناسبی بین نهادهای مختلف با دولت صورت نگرفت. این‌که هرساله مقام معظم رهبری شعاری را مبنی بر نقشه راه یکساله نهادهای کشور اعلام می‌کنند امری پسندیده است.

وی ادامه داد: چند سالی است که مقام معظم رهبری شعارهایی با محوریت اقتصاد را مطرح می‌کنند. به نظر می‌رسد با توجه به عزم ملی و مدیریت جهادی نهادهای اقتصادی مثل وزارت صنایع، وزارت نفت و بانک مرکزی غفلت کردند. چرا که مدیریت جهادی در این حوزه‌ها نیازمند بکارگیری نیروی جوان است.

این فعال دانشجویی کنترل رشد افسارگسیخته نقدینگی را دستاورد مهم دولت در زمینه اقتصادی خواند و تصریح کرد: دولت در چند حوزه دستاورد مهمی کسب کرد. کنترل رشد افسارگسیخته نقدینگی، بهبود زمینه کسب و کار و کاهش کاغذبازی‌های اداری و کنترل آیین‌نامه‌های سازمانی از جمله آنها بود. البته همین دولت نتوانست کاستی‌هایی در زمینه مدیریت و تنظیم کالا را کنترل کند. یکی از شواهد این قضیه تنظیم بودجه بود.

وی همچنین گفت: در زمینه سیستم بانکی، بانک مرکزی نمی‌بایست مدیریت نرخ را آنقدر باز می‌گذاشت. در کشور ما باید نرخ بهره با نرخ تورم در نظر گرفته شود. دومین مشکل بانک مرکزی آن بود که در این یک سال گذشته فشارهای زیادی از جمله جریمه‌های کلان را به بانک‌ها وارد آورد. این در حالی است که همین بانک‌ها در دولت قبل با زور و فشار مجبور به گرفتن وام‌های کلانی شدند. دولت و بانک مرکزی در حالی کاهش نرخ تورم را شروع کردند که در کشور آمادگی لازم برای کاهش انقباضی پولی وجود نداشت و همین امر باعث رکود در کشور خواهد شد.

عزیزی با انتقاد از تئوریسین‌های اقتصادی دولت، تأکید کرد: تئوریسین های دولت مدلسازی مناسبی در کاهش بیماری هلندی اقتصاد کشورمان ندارند. سیاست‌های نئوکلاسیک‌ آنها با توجه به درآمد نفتی کشور مناسب نیست. این نسخه سیاست‌ورزی برای کشورهایی مناسب است که درآمد نفتی ندارند. متأسفانه دولت خودش را به کارشناسانی که دارد محدود کرده و از نظر اکثریت کارشناسان و پژوهشگران اقتصادی استفاده نمی‌کند.

این فعال دانشجویی حضور جنتی را در مقام وزارت فرهنگ و ارشاد مناسب خواند و افزود: حضور آقای جنتی بر مسند وزارت فرهنگ و ارشاد باعث شد که کارشناسان فرهنگی و متولیان فرهنگ دوباره برای حوزه خودشان تلاش کنند. اما متولیان دیگر فرهنگ کشورمان مثل صداوسیما فعالیت مناسب یا چشمگیری نداشتند.

وی ادامه داد: با این‌که تأکید مقام معظم رهبری بر مدیریت فرهنگی جهادی با عزم ملی بود اما صداوسیما آنقدر قوی نبود. این رسانه باید آنقدر قوی باشد تا بتواند ماهواره‌ها را شکست دهد. در چارچوب نظام و تأکیدات رهبری مدیران ارشد صداوسیما باید تلاش کنند تا مخاطبان خود را افزایش دهند. فرهنگ ما مشکلات زیادی دارد. ما باید در جهت خودآگاهی فرهنگی حرکت کنیم.

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی، خاطرنشان کرد: نظامیان نیز خواستند تا کارهایی در زمینه فرهنگی انجام دهند اما موفق نبودند. بهتر است که دخالت آنها در این حوزه به حداقل برسد. در مورد تحقق شعار سال 93 همه اشارات به سمت دولت می‌رود اما نباید فقط این قوه را مدنظر قرار داد. نهادهای دیگری هم بودند که باید کارهایی انجام می‌دادند.

انتهای پیام

کد N762447

وبگردی