آفتاب

1436 اصله درخت در دانشگاه امام حسین (ع) کاشته شد

1436 اصله درخت در دانشگاه امام حسین (ع) کاشته شد

مراسم هفته درختکاری با عنوان "سپاه، دوستدار و محافظ محیط زیست" با کاشت 1436 اصله درخت زیتون برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این مراسم صبح امروز در دانشگاه امام حسین (ع) و با حضور محمود حجتی وزیر کشاورزی، محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، جلالی معاون وزیر کشاورزی برگزار شد.

سردار مرتضی صفاری رئیس دانشگاه امام حسین (ع) در این مراسم با اشاره به این‌که احادیث زیادی درباره حفظ محیط زیست وجود داشته و پیامبر (ص) و ائمه (ع) نیز بر حفظ محیط زست تأکید کرده‌اند، اظهار کرد: رهبری در این موضوع الگوی همه ما هستند. پس ما هم باید در این زمینه تلاش کنیم.

وی در ادامه افزود: سپاه مدیریت سنگینی در ایجاد فضای سبز دارد. ما در سال گذشته در دانشگاه امام حسین (ع) حدود 2 هکتار درختکاری انجام دادیم و امسال تلاش داریم 5 هکتار را زیر پوشش فضای سبز قرار دهیم.

در ادامه سردار عزیزی رئیس بسیج سازندگی با اشاره به این‌که حفظ و صیانت از منابع طبیعی و همچنین گسترش آنها دو مأموریت مهم ماست، گفت: ما باید در این زمینه برای مردم نیز نقش قائل شویم. ما باید بپذیریم ذی‌نفع اصلی مردم هستند. زیرا در این صورت مردم به صحنه می‌آیند. ما نمی‌توانیم به توسعه پایدار برسیم بدون این‌که به محیط زیست بی‌اعتنا باشیم.

وی همچنین افزود: ما باید توانمندی‌های مردم را به عنوان یک اصل اساسی در برنامه‌های خود لحاظ کنیم. البته نباید واقعیات اجتماعی و اقتصادی به ویژه در مجامع محلی را نادیده بگیریم. مردم به اشتغال نیاز داشته و از محیط زیست ارتزاق می‌کنند. باید کارشناسان بررسی کنند چگونه از مردم برای حفظ محیط زیست باید استفاده کرد.

سردار عزیزی همچنین با بیان این‌که باید نقش مردم به درستی تعریف شود تا برای حفاظت از محیط زیست به صحنه بیایند، خاطرنشان کرد: بسیج بهترین ظرفیت و امکان برای حفاظت از محیط زیست است. اگر مردم را باور کنیم و به آنها نقش دهیم می‌توانیم مشکلات محیط زیست را حل کنیم.

وی در ادامه تأکید کرد: 288 هزار هکتار از زمین‌های خوزستان در معرض ریزگردها قرار دارد. بهترین اقدام برای مقابله با ریزگردها کاشت گونه‌های گیاهی منطبق با اقلیم آن منطقه است. البته کاشت این گونه‌های گیاهی یک اراده ملی را می‌طلبد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بسیج آماده کمک به دولت برای حفاظت از محیط زیست است.

به گزارش ایسنا، در ادامه این برنامه معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز با بیان این‌که خداوند می‌فرماید "ما در کره زمین روییدنی‌ها را موزون آفریده‌ایم"، گفت: با این وجود انسان این توازن را در محیط زیست بهم زد. اکنون جنگل‌های روی کره زمین از 8 میلیارد متر مربع به 4 میلیارد متر مربع رسیده است.

جلالی در ادامه با بیان این‌که گازهای گلخانه‌ای به دلیل افزایش مصرف سوخت فسیلی و جنگل‌زدایی افزایش یافته است، اظهار کرد: بعد از انقلاب صنعتی تعادل محیط زیست از بین رفت. اکنون افزایش گازهای گلخانه‌ای موجب کاهش تنوع زیستی، کاهش باران، آب شدن یخ‌های قطب و افزایش گرما شده است. اکنون دمای کره زمین0.8 درجه سانتیگراد رسیده است که این میزان در ایران 1.5 درجه است. اگر افزایش گرما به 4 درجه برسد بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری از بین می‌روند.

وی در ادامه اظهار کرد: هر یک درجه گرم شدن کره زمین موجب می‌شود که گیاهان 17 درصد به آب بیشتری نیاز داشته باشند که این رقم بسیار بالاست. تغییر اقلیم یکی از موضوعاتی است که دامنگیر جهان شده و امروز سازمان‌های بین‌المللی دنبال وضع تکالیفی برای کشورها هستند. تا این لحظه دنیا کارنامه درخشانی در افزایش پوشش گیاه و کاهش مصرف سوخت فسیلی نداشته است.

وی همچنین با بیان این‌که جنگل‌های سطح جهان 3800 برابر جنگل های کشور ما از بین رفته است، خاطرنشان کرد: نمره ایران در حفظ منابع محیط زیست از 100، 84.12 و ایران هم شانزدهم بوده است.

جلالی در پایان تأکید کرد: اکنون میزان بهره‌برداری از جنگل‌های شمال کشور کاهش یافته است.

به گزارش ایسنا، با حضور محمود حجتی وزیر کشاورزی تعداد 1436 اصله درخت زیتون در تپه‌های اطراف دانشگاه امام حسین (ع) کاشته شد. همچنین همزمان با این مراسم در استان‌های کرمانشاه، ایلام، بوشهر، هرمزگان و اصفهان نیز مراسم درختکاری توسط سپاه انجام شد.

انتهای پیام

کد N761313

وبگردی