آفتاب

موافقت شورای همکاری خلیج فارس با مذاکرات یمن در ریاض/بیانیه جدید انصارالله

موافقت شورای همکاری خلیج فارس با مذاکرات یمن در ریاض/بیانیه جدید انصارالله

در حالی که جنبش انصار الله یمن نسبت به سوق دادن این کشور به عرصه درگیری‌های منطقه‌ای هشدار داد، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با برگزاری کنفرانس گفتگوی ملی یمن در ریاض، پایتخت عربستان سعودی موافقت کردند.

در حالی که جنبش انصار الله یمن نسبت به سوق دادن این کشور به عرصه درگیری‌های منطقه‌ای هشدار داد، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با برگزاری کنفرانس گفتگوی ملی یمن در ریاض، پایتخت عربستان سعودی موافقت کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه مصری الیوم السابع، کمیته امنیتی عالی انصار الله یکشنبه شب در بیانیه‌ای نسبت به کشاندن یمن به عرصه درگیری‌های منطقه‌ای هشدار داده و اعلام کرد که دستگاه‌های امنیتی و نظامی تمامی تدابیر قانونی را علیه کسانی که امنیت و ثبات یمن را تهدید می‌کنند و برای لطمه زدن به امنیت و نهادهای دولتی و خصوصی و دستگاه‌های نظامی تلاش می‌کنند، اتخاذ خواهد کرد.

این کمیته در بیانیه‌ای بر پایبندی نیروهای مسلح و نیروهای امنیتی به دستورات صادره از سوی آن تاکید کرد و از تمامی طرف‌های سیاسی کارآمد خواست تا کشور را از درگیری‌های سیاسی و حزبی دور نگه دارند.

این کمیته تاکید کرد که به وظیفه خود در انجام ماموریتش به گونه‌ای که امنیت و ثبات و وحدت کشور در تمامی استان‌های یمن حفظ شود، عمل خواهد کرد.

در این بیانیه این خواسته مطرح شده است که در مقابله با توطئه‌هایی که علیه کشور انجام می‌شود و تلاش‌هایی که برای تبدیل یمن به عرصه‌ی درگیری‌های منطقه‌ای صورت می‌گیرد، وحدت حفظ شود.

موافقت کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با کنفرانس گفتگوی یمن در ریاض

دفتر پادشاهی عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با برگزاری کنفرانس گفتگوی یمن در ریاض، پایتخت عربستان سعودی موافقت کردند.

در این بیانیه آمده است: کشورهای شورای همکاری از درخواست عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن برای برگزاری کنفرانسی زیر لوای شورای همکاری در ریاض استقبال کرده و به این درخواست پاسخ مثبت داده‌اند و دبیرخانه شورای همکاری تمامی تمهیدات لازم را برای برگزاری این کنفرانس اتخاذ می‌کند.

این موافقت کشورهای عربی حوزه خلیج فارس پس از آن صورت گرفت که عبد ربه منصور هادی نامه‌ای را برای سلمان بن عبد العزیز، پادشاه عربستان فرستاد و در آن از وی خواست تا "کنفرانسی با حضور تمامی گروه‌های سیاسی یمن که خواهان حفظ امنیت و ثبات یمن هستند که تحت لوای شورای همکاری در ریاض برگزار شود".

تاکید عربستان بر پایبندی خود به حفظ "وحدت یمن"

عربستان سعودی بر موضع خود نسبت به "وحدت ملی، منطقه‌ای و استقلال یمن" تاکید و اعلام کرد که حاکمیت یمن "امری ثابت" در سیاست‌های ریاض است.

این اظهارات در واکنش به سخنان پیشین سعود فیصل، وزیر خارجه عربستان سعودی مطرح شد که در آن کلمه "یمن جنوبی" را بر زبان آورده بود.

یک منبع مسئول در وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: زمانی که سعود فیصل به انتقال دولت قانونی یمن به یمن جنوبی اشاره کرد، منظورش دقیقا انتقال دولت قانونی به شهر عدن در جنوب یمن بوده است".

وی افزود: عربستان همواره خواهان وحدت ملی یمنی‌ها با اقشار و جریان‌های اجتماعی و دینی و سیاسی است.

انصارالله: کشورهای عربی حوزه خلیج فارس برای برهم زدن معادلات در یمن نقشه می‌کشند

در همین حال، ضیف الله شامی، از اعضای دفتر سیاسی جنبش مردمی انصار الله تصریح کرد که خروج محمود الصبیحی، وزیر دفاع در دولت مستعفی از صنعاء یک اقدام بسیار عادی است، چرا که او در جایگاه وزیر دفاع قرار دارد و می‌تواند هر جایی که می‌خواهد، برود.

شامی به روزنامه لبنانی الاخبار گفت: صبیحی آزاد است هر جایی که می‌خواهد برای اقامت در کشور و موضع نسبت به انقلاب در صنعاء انتخاب کند یا اینکه در کنار توطئه در عدن بماند و این مساله‌ای است که هنوز مشخص نشده است.

وی در خصوص اقدام عبد ربه منصور هادی در اعلام عدن به عنوان پایتخت یمن عنوان داشت: این اقدام در راستای طرح کشورهای عربی حوزه خلیج فارس صورت گرفت تا معادلات را در یمن بر هم بزنند و بحران را پیچیده کنند. هادی که در سال 1994 به جنوب یمن حمله کرد، می‌خواهد درگیری‌ها را به مناطق جنوبی بکشاند و با به کارگیری از تکفیری‌ها و القاعده برای مقابله با انقلاب در صنعاء و جهت فرار از جنایت‌های گذشته‌اش، جنوب را مجددا تحت کنترل درآورد.

شامی خاطرنشان کرد که اعضای وابسته به القاعده از کشورهایی چون قطر، عربستان و ترکیه و دیگر کشورها به یمن آورده شده‌اند.

این مقام جنبش انصار الله در خصوص مشارکت هادی در نشست آتی سران عرب گفت: اگر هادی در این نشست مشارکت کند، او نماینده یمن نخواهد بود، چرا که مشروعیتی ندارد و حضور وی نقض اراده مردم یمن به شمار می‌آید و برادران ما باید به مردم یمن احترام بگذارند.

انتهای پیام

کد N761159

وبگردی