آفتاب
در جشنواره داستان انقلاب عنوان شد

ضرورت ایجاد تنوع در جشنواره داستان انقلاب

ضرورت ایجاد تنوع در جشنواره داستان انقلاب

دبیر هنری جشنواره داستان انقلاب گفت: لازم است در این جشنواره از نظر شکلی و محتوایی تنوع ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، مراسم پایانی هفتمین جشنواره داستان انقلاب (جایزه امیرحسین فردی) امروز (یکشنبه، 17 اسفند) در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، حسین فتاحی، دبیر هنری جشنواره، با تشکر از نویسندگانی که آثارشان را به این جشنواره ارسال کرده‌اند، گفت: 270 نویسنده از سراسر کشور داستان و رمان به جشنواره فرستادند که بدون حضور تک تک آن‌ها جشنواره برگزار نمی‌شد.

او با بیان این که هر داور بیش از 20 رمان را مطالعه کرد، گفت: هر سال حدود 300 اثر به دبیرخانه این جشنواره می‌رسد و آثاری که به مرحله نهایی راه پیدا کردند بیش‌تر از 100 اثر بودند که تقدیر یا برگزیده شدند. بنابراین حاصل این جشنواره تاکنون این بوده که بیش از 100 اثر داستانی در قالب‌های متفاوت در حوزه انقلاب نوشته شده‌اند.

فتاحی درباره جایزه داستان انقلاب توضیح داد: پایه‌گذاری جشنواره داستان انقلاب با این هدف شکل گرفت که داستان‌هایی با نگاه امروزی نسبت به انقلاب و حوادثش نوشته شود؛ با این اوصاف به این هدف اولیه رسیده‌ایم اما این پایان کار نیست و هنوز باید در این مسیر حرکت کنیم.

این نویسنده با بیان این‌که وقتش رسیده مضامین تازه‌تر و متنوع‌تری را به داستان‌ها وارد کنیم، ادامه داد: باید دقت کنیم که درجا نزنیم و روی یک پله نایستیم. حالا که به این هدف اولیه رسیده‌ایم، باید حرکت‌های جدیدی را رقم بزنیم. نویسندگان باید توجه کنند که انقلاب، فضاها و مضامین گسترده‌ای دارد؛ تاثیر انقلاب بر خانواده ها، تاثیر انقلاب بر کشورهای دیگر، فضاهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی پس از انقلاب و بسیاری مضامین دیگر هستند که تاکنون کم‌تر در داستان‌ها به آن‌ها پرداخته شده و می‌توانند سوژه نگارش شوند.

دبیر هنری جشنواره داستان انقلاب با تاکید بر این‌که پتانسیل ادبیات ما بیش‌تر از چیزی است که تاکنون در این زمینه دیده‌ایم، افزود: از سوی دیگر، مسئولان برگزاری جشنواره نیز باید این فضا را از یکنواختی خارج کرده و در روند اجرایی آن تنوع ایجاد کنند. از مهم‌ترین بحث‌های داوری این بود که بعد از گذشت هفت دوره، حالا لازم است اتفاق جدیدی در آن بیفتد. یکی از این کارها می‌تواند این باشد که جشنواره به سالی یک بار متمرکز نباشد بلکه در طول سال نیز همکاری و همفکری با نویسندگان وجود داشته باشد.

این گزارش تکمیل می‌شود.

انتهای پیام

کد N760582

وبگردی