آفتاب

اشرف غنی: در مذاکره با طالبان هیچ سازشی در خصوص آزادی‌های اجتماعی وجود ندارد

اشرف غنی: در مذاکره با طالبان هیچ سازشی در خصوص آزادی‌های اجتماعی وجود ندارد

همزمان با تلاش‌های دولت افغانستان برای آغاز مذاکرات صلح با شبه‌نظامیان طالبان با هدف پایان دادن به جنگ طولانی این کشور، رئیس‌جمهوری افغانستان گفت: در خصوص آزادی‌های اجتماعی اعلام شده از زمان سرنگونی طالبان در سال 2001 میلادی هیچ‌گونه سازش و مصالحه‌ای صورت نمی‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، "اشرف غنی"، رئیس‌جمهوری افغانستان در پارلمان کشورش گفت: اجازه نخواهیم داد بهای صلح بیشتر از بهای جنگ باشد. ما با قاطعیت دستاوردهای 13 سال اخیر ریاست‌جمهوری حامد کرزای را حفظ خواهیم کرد.

غنی به دستاوردهای خاصی اشاره نکرد اما این مساله احتمالا شامل افزایش حقوق زنان و آزادی بیان بیشتر است.

این اظهارات غنی دو هفته پس از آن مطرح شد که مقامات پاکستان و افغانستان اعلام کردند، طالبان افغانستان تمایل خود را برای آغاز مذاکرات صلح با کابل نشان داده‌اند؛ اقدامی که ظاهراً از سوی افغانستان، پاکستان و چین که اخیرا پیشنهاد کرده تا نقش میانجی‌گر را در این مذاکرات بپذیرد، به وجود آمده است.

احتمال آغاز مذاکرات دولت کابل با طالبان امیدهایی را درخصوص تلاش‌های صلح به وجود آورده که تحت دولت قبلی این کشور تحقق نیافته است. اما درخصوص این گزارش‌ها تردیدهایی وجود دارد. نمایندگان طالبان در ملاءعام تردیدهایی را درخصوص احتمال برگزاری این مذاکرات ایجاد کرده‌اند.

اشرف غنی مستقیما درخصوص گزارش‌ها مبنی بر اینکه طالبان نهایتا آماده آغاز مذاکرات است، اظهارنظر نکرد اما در سخنرانی خود در پارلمان گفت، نشست‌های رایزنی در خصوص روند صلح را در داخل افغانستان آغاز کرده و از تمامی رهبران مذهبی، سیاستمداران، زنان و جوانان خواست تا در این نشست‌ها شرکت کنند. وی افزود: صلح یک مساله ملی است نه صرفا مسوولیت دولت.

انتهای پیام

کد N759557

وبگردی