آفتاب

تکذیب اقامت رهبر شورشیان میانمار در یک استان مرزی چین

تکذیب اقامت رهبر شورشیان میانمار در یک استان مرزی چین

مقامات ارشد دولت ایالت "یون‌نان" در چین اعلام کردند، این ایالت از اقامت رهبر چینی شورشیان میانمار استقبال نکرده و از وی در درگیری با دولت میانمار حمایت نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، میانمار، چین را به حمایت از شورشیان این کشور متهم می‌کند و متذکر می‌شود که دولت چین باید در جلوگیری از حملات تروریستی که از سوی مرز این کشور رخ می‌دهند، همکاری کند.

شورشیان میانمار تحت عنوان گروهی به نام "ارتش متحد دموکراتیک ملی میانمار" فعالیت می‌کنند که از سوی فرمانده چینی "پنگ جیاشنگ"، رهبری می‌شوند. این شورشیان در سال 2009 با دولت توافقنامه آتش‌بسی امضا کردند که در پی کنترل نیروهای دولت بر منطقه "کوکانگ" و فرار ده‌ها هزار تن به منطقه ایالت یون‌نان نقض شد.

در همین حال رئیس حزب کمونیست یون‌نان در حاشیه دیدار پارلمانی درباره درگیری‌های مرزی اظهار کرد، چین همواره به استقلال و تمامیت ارضی میانمار احترام گذاشته است.

وی ضمن تاکید بر تمایل مقامات یون‌نان بر استقرار ثبات و آرامش در این ایالت مرزی عنوان کرد: ما با هر گونه درگیری که برای مردم یون‌نان مشکل ایجاد کند، مخالفیم.

این عضو حزب کمونیست خاطر نشان کرد: از زمان آغاز درگیری‌ها در این منطقه تاکنون حدود 60 هزار تن به یون‌نان گریخته‌اند.

وی در ادامه درباره حمایت دولت چین از "پنگ جیاشنگ" اظهار کرد: ما مشخصا از پنگ در مخالفت با دولت از طریق نیروهای مسلح حمایت نمی‌کنیم. ما هرگز از هیچ‌گونه نیروی نظامی مخالف دولت میانمار حمایت نکرده‌ایم. امیدواریم دولت میانمار و شورشیان مذاکراتی برای صلح انجام دهند.

رئیس حزب کمونیست یون‌نان همچنین با اشاره به شایعات درباره اقامت پنگ در ایالت یون‌نان عنوان کرد: ما هرگز میزبان پنگ نبوده‌ایم.

انتهای پیام

کد N758656

وبگردی