آفتاب

یکشنبه خونین و مروری بر سرکوب اعتراضات مردمی در غرب

یکشنبه خونین و مروری بر سرکوب اعتراضات مردمی در غرب

تاریخ ۷ مارس در غرب از آمریکا گرفته تا ایرلند و حتی روسیه یادآور برخورد خشن پلیس با اعتراضات مردمی است، حوادثی که به دلیل شدت خشونت بکار رفته از سوی نیروهای امنیتی به یکشنبه خونین معروف شده است.

به گزارش مهر، سایت یاهو نیوز با جمع آوری حوادث خونینی که در کشورهای غربی به دست پلیس و نیروهای امنیتی رقم خورده از برنامه «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا برای حضور در مراسم پنجاهمین سالگرد یکشنبه خونین شهر «سلما» ایالت آلاباما، خبر می دهد. 

ذکر یک نکته ضروری است که در تقویم میلادی روز ۷ مارس معمولا در روزهای شنبه و یا یکشنبه واقع می شود و با توجه به آنکه تکرار این تاریخ در روزهای یکشنبه بیشتر است از همین رو تاریخ ۷ مارس را با عنوان یکشنبه خونین نامیده اند. 

یکشنبه خونین شهر سلما در تاریخ ۷ مارس سال ۱۹۶۵ میلادی زمانی رخ داد که نیرهای ایالتی و پلیس محلی یا معترضینی که بصورت صلح آمیز در نزدیکی پل «ادموند پتوس» تجمع کرده بودند درگیر شدند. 

تجمع کنندگان که از سوی «مارتین لوترکینگ» قهرمان مبارزه با نژادپرستی در آمریکا، رهبری می شدند قصد داشتند تا از شهر سلما به مونتگمری تظاهرات کنند که با مداخله پلیس و نیروهای محلی مواجه شدند.

انتشار تصاویر خشونت بکار رفته از سوی پلیس علیه مردم موجب تشویق سایر مردم آمریکا برای حضور در اقدامات و تجمعاتی شد که از سوی لوترکینگ برای مبارزه با نژادپرستی انجام می شد. 

دو روز پس از این حادثه در آلاباما نیز اعتراضاتی انجام شد که با سرکوب پلیس مواجه گشت.

یکشنبه های خونین دیگر در آمریکا

در تاریخ ۵ نومبر ۱۹۱۶ نیز در آمریکا حادثه خونین دیگری توسط نیروهای امنیتی این کشور رقم خورد. این حادثه به «قتل عام  اورت» نیز معروف است.  این حادثه در پی برخورد نیروهای امنیتی محلی با معترضین اتحادیه جهانی کارگران صنعتی رخ داد. 

یکشنبه خونین در ایرلند شمالی 

در تاریخ ۷ مارس ۱۹۷۲ سربازان انگلیسی بر روی تجمع کوچکی از مردم ایرلند شمالی آتش گشودند که در نتیجه آن ۱۴ نفر کشته شدند. تعدادی از حاضران در این تجمع در حالی که قصد فرار از این صحنه را داشتند توسط نظامیان انگلیسی هدف قرار گرفتند. 

در گزارشی که در سال ۲۰۱۰ میلادی در مورد این حادثه منتشر شد مشخص گردید که نظامیان انگلیسی بدون دادن هشدار به سوی حاضرین تیراندازی کرده اند. در پی انتشار این گزارش، «دیوید کامرون» نخست وزیر انگلیس، بطور رسمی از مردم ایرلند شمالی معذرت خواهی کرد. 

البته در ایرلند شمالی دو حادثه خونین دیگر نیز رخ داده اند که به یکشنبه خونین معروف هستند. یکی از آنها در تاریخ ۲۱ نوامبر سال۱۹۲۰ و دیگری در تاریخ دهم جولای ۱۹۲۱. 

البته در سال ۱۹۸۳ نیز حادثه ای در لندن رخ داد که طی آن پلیس با معترضین برخورد کرد که از این واقعه نیز با عنوان یکشنبه خونین یاد می شود. 

یکشنبه خونین در روسیه 

یکشنبه خونین روسیه در تاریخ ۲۲ ژانویه ۱۹۰۵ در سن پترزبورگ رخ داده است. این حادثه در جمع حوادثی که در زمان انقلاب روسیه رخ داده اند طبقه بندی می شود.  بر اساس گزارش موجود در این حادثه نزدیک به ۱۰۰ نفر کشته شدند.

کد N758536

وبگردی