آفتاب

بازار غذاهای سنتی در قم، داغ داغ است

بازار غذاهای سنتی در قم، داغ داغ است

با توجه به کمبود فرصت در جهت طبخ غذاهای سنتی در کلانشهرها، شاهد افزایش تعداد رستوران‌ها و سفره‌های سنتی هستیم و به طور کلی می توان گفت این روزها بازار غذاهای سنتی در قم، داغ داغ است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، غذاهایی که علاوه بر تامین نیاز بدن نسبت به فست فودها از سلامت بهتری برخوردار می باشد و مورد استقبال مردم و به خصوص گردشگران و مسافران نیز قرار دارد.

قم به عنوان شهری زائر پذیر از هم اکنون خود را برای حضور زائران آماده می کند در این زمینه یکی از تمهیدات مسئولان فراهم آوردن شرایطی برای حضور زائران است تا پس از زیارت فرصتی را برای بهره مندی از جاذبه‌های گردشگری در قم در نظر گیرند.

یکی از ظرفیت‌های مهم در گردشگری قم وجود سفره خانه‌های قدیمی است که به طبخ غذاهای سنتی اختصاص دارد غذاهایی که طعم دلنشین آنها در محیطی زیبا و دلپذیر خانواده‌ها را به یاد خاطراتی در گذشته می اندازد.

در گوشه گوشه شهر می توان سراغی از این سفره خانه‌ها گرفت و انواع غذاهای سنتی همچون انواع کباب، دیزی، کشک بادمجان، انواع آش‌های ایرانی، اقسام خورشت ایرانی، خوراک های خوش طعم، غذاهای دریایی، سبزی پلو و غیره به همراه نوشیدنی های گوارا همچون دوغ و دم نوش را سفارش داد.

به ویژه اینکه اغلب غذاهای سنتی توسط آشپزهایی ماهر و قدیمی طبخ می شود و حتی ادویه های مورد مصرف در آن علاوه بر طعم خوب دارای خواص و ویژگی های خاصی نیز می باشند.

غذاهای سنتی وقتی خوش طعم تر به نظر می رسد که در فضایی زیبا دارای یک دکوراسیون کاملا ایرانی و سنتی صرف شود و محیطی که در آن خبری از میزها و صندلی های گران و نماهای اروپایی و کشورهای شرق آسیایی نیست بلکه نمایی برگرفته از معماری اصیل ایرانی و اسلامی است همراه با وسایلی که محیط را گرم و خاطره انگیز می نماید.

انواع گلیم های گلدار، فرش و تابلو فرش های نفیس، پشتی هایی با طرح های ایرانی و باستانی، کاشی های زیبا و آب نماهای جالب، کتیبه نویسی ها، درب های کولون دار، پرده هایی با دوخت های سنتی، اجرای موسیقی های زنده و سنتی با سازهای ایرانی، طاقچه‌ها، رومیزی و لچکی‌های ترمه ای، بالشت های ترنجی، ظروف چینی اصیل ایرانی و ظروف مسی و سفال این سفره خانه ها را چشم نواز کرده است.

عطر غذاهای اصیل و سنتی ایرانی نیز همه جا را فرا گرفته است به خصوص عطر برنج ایرانی که گوی سبقت را همیشه از برنجهای خارجی که تنها شکل ظاهری زیبایی دارد و هیچ عطر و طعم دل انگیزی در آن یافت نمی شود را برده است.

در این راستا با تعامل و همراهی میراث فرهنگی و گردشگری برخی از جاذبه های تاریخی در قم تبدیل به سفره خانه و یا مراکز تفریحی و خدماتی برای زائران و گردشگران شده است یکی از این ظرفیت‌های تاریخی آب انبار شادقلی خان است که بنای آن مربوط به دوره قاجار است و در حال حاضر یکی از سفره خانه‌های سنتی در قم به شمار می رود.

ایمان یثربی از استان یزد به همراه خانواده مهمان یکی از سفره خانه های سنتی در قم است وی می گوید سالهاست که برای زیارت به قم سفر می کنیم و بعد از دیدن برخی از آثار تاریخی برای صرف غذاهای ایرانی و سنتی به سفره خانه می آئیم اگر چه استان یزد هم جاذبه های تاریخی فراوانی دارد اما در قم نیز بناهای زیبایی را می توان یافت که منحصر بفرد است.

وی می گوید: برخی از مردم فکر می کند که زندگی به شیوه اروپایی ها و یا مثلا سبک های چینی و ژاپنی خیلی جذاب است و کلاس بالایی دارد اما هنوز هم طعم غذاهای سنتی و حضور در سفره خانه های قدیمی برای مردم جذاب است زیرا موجب می شود مدتی را از فضای شلوغ شهر دور ماند و به یاد دوران کودکی و جوانی افتاد.

میر احمدی نیز یکی از شهروندان قمی است که در یکی از سفره خانه های سنتی حضور یافته است و می گوید ما غذاهای سنتی ارزشمندی داشتیم که کم کم به دست فراموشی سپرده می شود در حالی که باید آن ها را به نسل جوان معرفی کرد.

وی افزود: متاسفانه برخی فکر می کنند سفره خانه به معنای کشیدن قلیان بعد از یک غذای خوشمزه است در حالی که باید قلیان ها را از سفره خانه ها جمع کرد و فقط غذاهای سالم و سنتی را در اختیار خانواده‌ها قرار داد چرا که قلیان مضرات جدی دارد و نباید در محیط های خانوادگی مجوزی برای آن صادر گردد.

حمید طیب یکی از مسئولان سفره خانه های سنتی در قم است وی می گوید بسیاری از خارجی ها و یا گردشگران ایرانی از این نوع سفره خانه‌ها به دلیل دکوراسیون اصیل ایرانی و یا غذاهای آن استقبال زیادی می کنند.

وی بر این باور است باید فرزندان را به این گونه محیط ها آورد من اغلب می بینم خانواده ها ذائقه فرزندان خود را به فست فودها عادت داده اند در این باره باید غذاهای سنتی را به آنها معرفی کرد.

خاطرنشان می شود در این ارتباط تنها مرجع صدور مجوز برای سفره های سنتی میراث فرهنگی و گردشگری است که طبعا زمینه را برای نظارت کامل بر روند فعالیت سفره خانه ها فراهم می کند.

علاوه بر سفره خانه‌ها گاهی نیز شاهد برپایی جشنواره های غذاهای سنتی در قم هستیم به ویژه در ایام نوروز برخی از بوستان ها و مراکز فرهنگی در قم اقدام به برپایی جشنواره غذا می کنند که در آن غذاهای سنتی از جاذبیت های بیشتری برخوردار هستند.

**جشنواره غذاهای سنتی با هدف معرفی غذاهای بومی و محلی برپا می شود

این گونه جشنواره ها می تواند نسل جوان را با غذاهای سالم و سنتی ما پیوند بزند به خصوص اینکه در این نمایشگاهها گاهی فضا برای آموزش دختران و نوعروسان وجود دارد تا با چم و خم طبخ یک غذای خوش طعم ایرانی آشنا شوند.

در این ارتباط عیسی رضایی مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری قم درباره اهداف برپایی جشنواره غذاهای سنتی می گوید: معرفی آداب و رسوم و فرهنگ اصیل ایرانی - اسلامی به ویژه در منطقه قم، تلاش برای حفظ احیای این میراث ارزشمند و تحویل آن به نسل‌های بعد، معرفی غذاهای بومی و محلی،اشاعه فرهنگ تولید و مصرف محصولات غذایی محلی و سالم، جذب گردشگران، معرفی فرصت‌های شغلی، آشنایی اقوام و گروههای مختلف ساکن قم با یکدیگر از جمله اهداف این نوع جشنواره ها می باشد.

**بیش از 4 هزار غذای سنتی در ایران شناسایی شده است

در مورد اهمیت غذاهای سنتی به خصوص غذاهای سنتی قم در حفظ سلامت افراد به سراغ یکی از متخصصان و کارشنان تغذیه رفتیم و علی اکبر حق ویسی با اشاره به شناسایی بیش از 4 هزار غذای سنتی در ایران گفت: به دلیل وجود فرهنگها و قوم های مختلف در ایران غذاهای مختلفی در سطح کشور در گذشته وجود داشته است که بسیاری از این غذاها به دست فراموشی سپرده شده است.

این کارشناس تغذیه عنوان کرد: طبخ غذا در ایران از اصالت خاصی برخوردار است که باید با معرفی آن سبک زندگی را تغییر دهیم تا از غذاهای فست فود نیز در جهت حفظ سلامت خود و خانواده فاصله بگیرند.

وی در ارتباط با اهمیت گرایش به غذاها و نوشیدنی های سنتی تصریح کرد: این غذاها و نوشیدنی های سنتی از هر گونه افزودنی های غیر مجاز مصون بودند از این رو سلامت افراد را به مخاطره نمی انداختند از طرفی مردم برای انجام امور زندگی از تحرک بیشتری در گذشته برخوردار بودند به همین دلیل خوردن غذاهای سنتی چاقی به همراه نداشت.

حق ویسی اظهار داشت: وجود انواع سبزیجات و گروههای غذایی و حتی میوه در غذاهای سنتی یکی دیگر از مولفه های مهم در سلامت غذاهای سنتی بود برای نمونه غذایی همچون آلبالو پلو و یا آلو اسفناج سرشار از مواد مغذی بود که از میوه ها و سبزیجات در کنار هم تهیه شده بود.

وی در مورد غذاهای سنتی در قم افزود: در قم بیش از 55 غذای سنتی شناسایی شده برخی از این غذاها شامل آبگوشت قنبید، اشکنه ها، آش های مختلف و خوراک های ترش و خوش طعم است.

این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: در غذاهای سنتی از موادی استفاده شده است که طبع سردی و گرمی را مورد تاکید قرار داده و متناسب با مزاج افراد می باشد یعنی مواد اولیه به گونه ای کنار هم طبخ می شود که تعادل خوبی در سردی و گرمی داشته باشد.

وی با اشاره به برخی از غذاهای قمی در گذشته گفت: مهم ترین این غذاها شامل آبگوشت هویج برگه، ماش ماشک، آش ماش، مغزابه، آش سنگک، ترخینه دوغ، کشک دوغ، تتله پلو، اشکنه سیب زمینی، قاقاناخ، آش بلغور، آبگوشت یخمی بادمجان، آش پپله، خورشت آلو اسفناج، آبگوشت قنبید یا کلم قمری، سربانشی نخود، آش دونک، شعله سفید، آش ترخینه شیر می باشد.

حق ویسی ادامه داد: همچنین، اشکنه گوجه فرنگی، خنکوب (نوعی اشکنه)، خوراک کدو ترش، مغز آبک، ترش آبک، خورشت قیه، آش اوماج، خورشت به، آبگوشت بز باش، ماش آبک، آبگوشت مزوره، خورشت سیب آله، سبرات، آش بامبی، آبگوشت بادمجان، آش اسفندی، آبدوغ انار، آش ترخینه نار از جمله غذاهای سنتی استان قم است.

وی از چاپ کتاب غذاهای سنتی در قم خبر داد و بیان کرد: این کتاب می تواند به عنوان یک اثر ملی شناخته شود و در جهت احیای غذاهای سنتی گام موثری بردارد.

یکی از پزشکان تغذیه نیز در باره مضرات استفاده از غذاهای فست فود گفت: با توسعه شهرنشینی، افزایش اشتغال بانوان و کمبود وقت و زمان در طبخ غذا، متاسفانه ذائقه مردم و به ویژه جوانان به سمت غذاهای آماده و فست فود رفته است.

دکتر عبدی، ادامه داد: استفاده از فست فود ها به دلیل وجود نمک و مواد افزودنی در طولانی مدت سلامت را به مخاطره می اندازد و موجب بیماری های گوارشی،چاقی و فشار خون می شود.

وی خاطرنشان کرد: ضمن اینکه استفاده از نوشیدنی هایی همچون نوشابه های گاز دار در کنار فست فودها زمینه را برای بروز دیابت فراهم می سازد.

گزارش از خبرنگار ایسنای قم حمیده زند

انتهای پیام

کد N758184

وبگردی