آفتاب

انتقاد موگرینی از درخواست کنگره آمریکا برای ارسال تسلیحات مرگبار برای اوکراین

انتقاد موگرینی از درخواست کنگره آمریکا برای ارسال تسلیحات مرگبار برای اوکراین

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از درخواست دو حزبی آمریکا برای فراهم کردن تسلیحات کشنده و دفاعی برای اوکراین با هدف مقابله با جدایی‌طلبان روس‌گرا به شدت انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، "جان بوئنر"، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و گروهی از دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان ارشد در نامه‌ای به باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا خواستار ارسال سلاح برای اوکراین شدند اما این طرح تاکنون نتوانسته حمایت کافی را در میان 28 کشور عضو اتحادیه به دست آورد.

در همین حال "فدریکا موگرینی"، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که این اتحادیه "به قدر کافی" اقداماتی را اتخاذ کرده است و تنها اجرای معاهده صلح منعقد شده در مینسک، راه رو به جلو است. اتحادیه اروپا برای تقویت اجرای توافق آتش‌بس مینسک به دنبال آن است تا شمار ناظران سازمان همکاری و امنیت اروپا را افزایش دهد. با این حال تاکنون سازمان مذکور در انجام این امر ناکام مانده است.

موگرینی در ادامه سخنانش تاکید کرد: واضح است که نکته مهم تلاش برای افزایش شمار افراد منتخب و کارآمد برای انجام این کار است. هرچه تعداد ناظران بیشتر باشد، نقض شرایط توافق مینسک دشوارتر خواهد شد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز از افزایش تنش و درگیری‌ها در شرق اوکراین انتقاد کرده و غرب نیز همچنان مسکو را به ارسال سلاح و نیرو برای شورشیان جدایی‌طلب اوکراینی متهم می‌کند.

در همین حال وزیر امور خارجه اتریش گفت: ارسال سلاح تنها به آتش درگیری‌ها دامن می‌زند. هدف ما باید برقراری آتش‌بس باشد نه تشدید تنش‌ها.

قانونگذاران آمریکایی تاکید دارند که توافق موسوم به مینسک تنها موجب تقویت تلاش‌های روس‌ها و جدایی‌طلبان می‌شود و بر لزوم تایید کمک‌های بیشتر برای حمایت از اوکراینی‌ها تاکید دارند. آنها می‌گویند که اقدامات اتحادیه اروپا بسیار کند صورت می‌گیرد و برای مقابله با بحران کافی نیست.

بوئنر و سایر قانونگذاران آمریکایی بر این باورند که رویکرد اتحادیه اروپا کافی نیست و تاکید دارند که اوباما باید "هدایت اروپا" را برای به چالش کشیدن ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه بر عهده بگیرد. انگلیس نیز به سیاست خود برای فراهم کردن کمک دفاعی غیرکشنده به اوکراین ادامه می‌دهد و در همین حال اتحادیه اروپا به دنبال راهی دیپلماتیک برای حل اختلافات است.

انتهای پیام

کد N757938

وبگردی