آفتاب

توافق نظامی ترکیه و قطر

توافق نظامی ترکیه و قطر

رئیس کمیسیون روابط خارجی پارلمان ترکیه اعلام کرد که این کمیته تعدادی پیشنویس‌ قانونی تصویب کرده است که از جمله آنها توافق برای گسترش همکاری نظامی میان ترکیه و قطر است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت اینترنتی المحیط، برات جونقار، رئیس کمیسیون روابط خارج پارلمان ترکیه با بیان این مطلب، گفت، توافق مذکور ارتباطی با توافق منعقد شده میان ترکیه و آمریکا در خصوص آموزش و مجهز کردن مخالفان سوری یا فعالیت‌های فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا که مقر آن در قطر است، ندارد.

وی در بیانیه‌ای تصریح کرد: توافق همکاری نظامی که تصویب شده است، شامل تبادل تجارب آموزش‌های عملیاتی و گسترش صنایع نظامی می‌شود و امکان استقرار نیروهای مشترک دو کشور را در صورت نیاز و همچنین برگزاری مانورهای نظامی مشترک را به وجود می‌آورد.

این مقام ترکیه‌ای خاطرنشان کرد: توافق با هدف گسترش چشم‌اندازهای همکاری نظامی و بر اساس تحکیم روابط دوستانه میان دو طرف است.

رئیس کمیسیون روابط خارج پارلمان ترکیه با بیان این که آنکارا به روابط خود با کشورهای حوزه خلیج فارس با دید استراتژیک می‌نگرد، گفت: مسئله امنیت و ثبات کشورهای منطقه عاملی مهم در این دیگاه استراتژیک ما به شمار می‌آید.

جونقار گفت: ترکیه تفاهم‌ها و توافق‌هایی در عرصه‌ همکاری‌های نظامی و صنایع دفاعی و آموزشی با بیشتر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس منعقد کرده است و ممکن است در روزهای آتی یادداشت‌ تفاهم و توافق‌هایی مشابه با دیگر کشورهای عربی امضا کند.

انتهای پیام

کد N756732

وبگردی