آفتاب

رئیس‌جمهور اسبق فرانسه: واشنگتن عامل انقلاب علیه یانوکوویچ است

رئیس‌جمهور اسبق فرانسه: واشنگتن عامل انقلاب علیه یانوکوویچ است

رئیس‌جمهور اسبق فرانسه با بیان اینکه واشنگتن عامل انقلاب علیه دولت ویکتور یانوکویچ در اوکراین است، گفت، بحران این کشور با ملحق شدن کی‌یف به اتحادیه اروپا و ناتو حل نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از روسیه الیوم، والری ژیسکار دستن، رئیس‌جمهور اسبق فرانسه در گفت‌وگو با مجله فرانسوی «یلیتیک اینتر نشنال» گفت: ما باید با سوال‌هایی برای فهم دقیق بحران اوکراین روبه رو هستیم سوال‌هایی چون نقش سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در بحران اوکراین چیست، سیاست خصمانه رئیس‌جمهوری آمریکا علیه روسیه تا چه حد است؛ چرا آمریکا خواست سربازانش را در اوکراین به حرکت درآورد؟ آیا در آمریکا گروه فشاری هستند که از اوکراین حمایت کنند؟ آیا آمریکایی‌ها نخواستند ضعف خود را در خاورمیانه با حمایت از بحران‌های شدیدتر در قاره اروپا در قبال روسیه جبران کنند؟

وی درعین حال تاکید کرد که اگر فساد قدرت اوکراین در سایه حکمرانی ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهور این کشور نبود، چنین رخدادهایی به وقوع نمی‌پیوست. او گفت: آمریکا به احتمال خیلی زیاد از شورش در آنجا حمایت و بعد سیاست اعمال تحریم‌ها علیه روسیه را رهبری کرد؛ سیاستی که نقض قوانین بین‌المللی محسوب می‌شود با این اقدام حتی نگذاشت مردم از خودشان دفاع کنند.

ژیسکار دستن در خصوص چگونگی خروج اوکراین از بحران گفت: کشور اوکراین به صورت کنونی نمی‌تواند به عنوان کشوری دموکرات عمل کند.رئیس‌جمهور اسبق فرانسه گفت: عقیده من نظام کنفدرال شبیه نظام سوئیس که به زبان روسی سخن می‌گوید و از حمایت اروپا و سازمان ملل برخوردار است می‌تواند راهکار مناسبی برای حل بحران اوکراین باشد.

او از فرانسه خواست تا رهبری اروپایی‌ها را در تلاش‌هایشان برای ایجاد راهکاری سیاسی در اوکراین برعهده بگیرد و از کشورهای غربی نیز خواست تا دست از مساله شبه‌جزیره کریمه بکشند چراکه "پیوستن این شبه‌جزیره به روسیه اقدامی عادلانه از نظر تاریخی بوده است. همچنین با اراده ساکنان کریمه صورت گرفته و می‌توان از این اقدام در هر راهکاری برای بحران اوکراین استفاده کرد."

رئیس جمهور اسبق فرانسه امکان پیوستن اوکراین به سازمان‌های اروپایی را بعید دانست و گفت: اوکراین نه پیشرفت اقتصادی دارد و نه کارشناسی سیاسی مطلوب. مکان آن بین روسیه و اتحادیه اروپاست و باید روابط خوبی بین آنها برقرار شود. اما پیوستن اوکراین به ناتو مساله‌ای است که نمی‌توان از آن سخن گفت. فرانسه دلایلی جدی برای مخالفت با آن دارد.

ژیسکار دستن گفت: اوکراین در آستانه ورشکستگی مالی قرار دارد و تنها صندوق بین‌الملل پول به آن کمک می‌کند چراکه اتحادیه اروپا امکانات لازم برای ارائه کمک به کی‌یف را در اختیار ندارد.

انتهای پیام

کد N755262

وبگردی