آفتاب

لایحه قانونگذاران آمریکایی در حمایت از دموکراسی در هنگ‌کنگ

لایحه قانونگذاران آمریکایی در حمایت از دموکراسی در هنگ‌کنگ

قانونگذاران کنگره آمریکا در یک موضع‌گیری مشترک در قالب یک لایحه جدید، ضمن حمایت از اقدامات دموکراسی‌خواهانه در هنگ‌کنگ، اعلام کردند که چین عامل تضعیف دموکراسی در این منطقه است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه راشاتودی، قانونگذاران کنگره آمریکا در یک لایحه که 27 فوریه ارائه شد، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا را ملزم کردند به کنگره شهادت دهد که هنگ‌کنگ از خودمختاری کافی برای آن‌که واشنگتن بتواند در قوانین و توافقات جدید با این منطقه، مواضع متفاوتی به نسبت توافقات خود با چین اتخاذ کند، برخوردار است.

در حال حاضر هنگ‌کنگ و آمریکا دارای برخی توافقات در زمینه‌های مختلف از جمله اخذ مالیات و سرمایه‌گذاری هستند که با توافقاتی که آمریکا با چین در این مسائل برقرار کرده متفاوت هستند.

این رفتار متفاوت آمریکا با هنگ‌کنگ به سبب خودمختاری بیشتر این منطقه و حمایت از حاکمیت قانون در آن انجام می‌شود.

آمریکا پنجمین منبع بزرگ سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در هنگ‌کنگ بوده و این میزان سرمایه‌گذاری به 9 / 44 میلیارد دلار در پایان سال 2013 رسید.

در صورت تصویب لایحه کنگره آمریکا، میلیاردها دلار تجارت و سرمایه‌گذاری میان دولت حامی پکن فعلی در هنگ‌کنگ و آمریکا به خطر خواهد افتاد.

این لایحه نسخه اصلاح شده یک لایحه قدیمی‌تر است که سال گذشته میلادی ارائه شد، اما قانونگذاران آمریکایی در لایحه‌ جدید با لحن تندتری علیه چین موضع گرفتند.

قانونگذاران آمریکایی از هر دو حزب اصلی هنگام ارائه این لایحه در اظهاراتی ضمن حمایت از تدابیر دموکراسی‌خواهانه در هنگ کنگ از پکن شدیدا انتقاد کردند.

از جمله دانا روراباچر، یک نماینده جمهوری‌خواه ایالت کالیفرنیا گفت: آمریکا در سیاست‌گذاری در قبال چین مدت‌هاست که تلاش می‌کند تا با حکومت فاسد و گانگستری که در این کشور حاکم است، تعامل داشته باشد.

از سوی دیگر کریس اسمیت، قانونگذار جمهوری‌خواه ایالت نیوجرسی نیز گفت: در صورتی که پکن همچنان اصرار کند که هنگ‌کنگ باید شبیه به چین شود، سیاست فعلی آمریکا در قبال پکن نمی‌تواند ادامه پیدا کند. امتیازات ویژه آمریکا به هنگ‌کنگ تنها در صورت پایبندی پکن به وظایفش تحت قوانین بین‌المللی به منظور حفظ خودمختاری هنگ‌کنگ و تضمین حقوق بشر و انتخابات آزاد و عادلانه در این منطقه می‌تواند پایدار بمانند.

از طرف دیگر الیوت انگل، قانونگذار دموکرات ایالت نیویورک نیز خاطرنشان کرد: نگرانی من تنها مربوط به اجرای فنی انتخابات در هنگ‌کنگ نیست بلکه درباره آینده هنگ‌کنگ به عنوان یک جامعه آزاد تحت رویکرد "یک کشور، دو نظام " در داخل خاک چین است.

همچنین دن لیپینسکی، قانونگذار دموکرات ایالت ایلینویس تصریح کرد: تلاش‌ها برای خاموش کردن صدای مستقل مردم هنگ‌کنگ بی‌تردید تاثیری جدی بر روابط چین با بسیاری از کشورهای جهان که حامی دموکراسی و آزادی هستند، خواهند داشت.

مشخص نیست که لایحه جدید قانونگذاران آمریکایی در حمایت از دموکراسی در هنگ‌کنگ چه سرنوشتی در کنگره و یا روی میز باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N752794

وبگردی