آفتاب

چین در پی تصویب قانون جدید عملیات‌های نظامی در خارج

چین در پی تصویب قانون جدید عملیات‌های نظامی در خارج

دولت چین به تصویب قانونی که چهارچوب حقوقی را برای اعزام نیرو به خارج با هدف مشارکت در عملیات‌های مقابله با تروریسم شکل می‌دهد، نزدیک می‌شود. پکن به دنبال آن است تا برای کاهش آسیب‌پذیری منافع دیپلماتیک و بازرگانی خود راهی بیابد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، کارشناسان می‌گویند ماده 76 پیش‌نویس قانون ضد تروریسم چین از نگرانی‌ها در میان نخبگان نظامی درباره نبود چنین مکانیسم رسمی‌ای برای انجام عملیات در خارج می‌کاهد و در همین حال تغییری در تفکر سیاست خارجی و دکترین نظامی این کشور محسوب می‌شود.

ماده مذکور بخش کوچکی از پیش‌نویس قانونی است که عمدتا هدف آن مبارزه با تروریسم در داخل است که در ماه نوامبر علنی شد. کمیته پارلمانی برای دومین بار آن را مورد بازنگری قرار داد و احتمالا طی هفته‌ها و یا ماه‌های آتی تصویب می‌شود.

چین به ندرت هدف اقدامات تروریستی در خارج قرار گرفته است اما منافع انرژی، پروژه‌های ساخت و ساز و پروژه‌های معدنی گسترده‌ و بسیاری در نقاط مختلف دنیا از جمله خاورمیانه و آفریقا دارد.

اوج خطر برای پروژه‌های چین در سال 2011 و زمانی بود که دولت هزاران تن از کارگران چینی را در جریان قیام مردمی علیه معمر قذافی از لیبی خارج کرد. برخی از عملیات‌های چین همچنین با خصومت‌ محلی بر سر مسائلی از جمله استفاده از نیروی کار اجباری و یا استثمار منابع طبیعی روبرو شده است.

ماده 76 ارتش چین را علاوه بر دولت و پرسنل امنیتی، مجاز می‌کند تا عملیات‌های ضد تروریستی در خارج انجام دهد و انجام آن منوط به تایید کشور مربوطه است. در حالی که جزئیات چندانی از پیش‌نویس قانون مذکور منتشر نشده است، کارشناسان می‌گویند که این قانون می‌تواند به ارتش و یا کارشناسان مبارزه با تروریسم امنیتی این امکان را بدهد که در خارج از چین به عنوان بخشی از روند تحقیقات و یا در ظرفیت‌های آموزشی شرکت کنند.

انتهای پیام

کد N747848

وبگردی