آفتاب

بحران آوارگان سوری در حال رسیدن به نقطه عطف خطرناکی است

بحران آوارگان سوری در حال رسیدن به نقطه عطف خطرناکی است

رئیس کمیسیون آوارگان سازمان ملل هشدار داد، بحران آوارگان سوری در حالی به نقطه عطف خطرناک نزدیک می‌شود که قریب به چهار میلیون سوری با بدتر شدن شرایط زندگی در تبعید مواجه هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، آنتونیو گوتیرس، کمیسیونر عالی آوارگان سازمان ملل به شورای امنیت گفت: ذات و ماهیت بحران این آوارگان در حال تغییر است و من خواستار حمایت گسترده بین‌المللی برای کشورهای میزبان این پناهندگان و آوارگان هستم.

وی افزود: در حالی که ناامیدی و حس یأس در حال افزایش است و فضای حفاظتی قابل دسترس برای این آوارگان سوری رو به کم شدن گذاشته، ما با نزدیک شدن این بحران به یک نقطه عطف خطرناک مواجه هستیم که باید جلوی آن را بگیریم.

قریب به 12 میلیون تن در جریان جنگ داخلی چهار ساله سوریه بی‌خانمان و آواره شده که از این تعداد، 3.8 میلیون تن به کشورهای همسایه چون ترکیه گریخته‌اند؛ ترکیه هم‌اکنون بزرگترین کشور میزبان این آوارگان در سراسر جهان محسوب می‌شود.

گوتیرس هشدار داد که دو میلیون آواره سوری زیر 18 سال هستند که بسیاری از همین‌ها هم به شغل یا آموزش دسترسی ندارند و همین امر ریسک از بین رفتن نسل جوان را افزایش می‌دهد. همچنین بیش از 100 هزار نوزاد نیز که در تبعید به دنیا آمده‌اند احتمالا بدون ملیت خواهند بود.

کمیسیونر عالی آوارگان سازمان ملل ادامه داد: اگر به این رویه به خوبی رسیدگی نشود، این بحران پیامدهای ناگواری را نه تنها در آینده سوریه بلکه در تمام منطقه بر جای خواهد گذاشت.

وی به کنفرانس اهداکنندگان کویت در 31 مارس 2015 اشاره کرد و گفت که این کنفرانس به منطقه برای رویارویی با مساله آوارگان سوری کمک می‌کند.

این مقام مسوول سازمان ملل همچنین از کشورهای اروپایی خواست تا عملیات نجات و امداد را در مدیترانه و برای یافتن یک قایق حامل آوارگان سوری که غرق شده، بیشتر کنند و گفت: دولت‌ها باید اقدامات خود را برای تسریع در روند سیاست‌های صدور ویزا، دیدار مجدد خانواده‌ها و ارایه بورس تحصیلی بیشتر کنند.

این مقام مسوول سازمان ملل متحد از تلاش‌های آلمان و سوئد به خاطر کمک‌هایشان به حل مساله بحران آوارگان سوری تشکر کرد و از سایر کشورهای اروپایی و حوزه خلیج فارس خواست تا برای برداشتن بار از دوش کشورهای میزبان آوارگان سوری قدمی بردارند.

انتهای پیام

کد N747519

وبگردی