آفتاب

قلیچدار اوغلو تخلیه مقبره سلیمان شاه را خیانت به ترکیه خواند

قلیچدار اوغلو تخلیه مقبره سلیمان شاه را خیانت به ترکیه خواند

رهبر حزب اپوزیسیون مردم جمهوری خواه ترکیه با انتقاد شدید از عملیات نظامی اخیر در خاک سوریه و خارج ساختن قبر سلیمان شاه، آن را "اقدامی خیانت آمیز" توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب مردم جمهوری خواه تاکید کرد: شما با چه اجازه‌ای مقبره سلیمان شاه را تخلیه کرده و جنازه افرادی که آنجا بودند را با خود آورده‌اید؟ سخنان قلیچدار اوغلو در جریان نشست گروه پارلمانی حزب وی مطرح شد.

وی از تصمیم احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه برای خارج کردن مقبره تاریخی و سربازان محافظ آن به شدت انتقاد کرد و گفت که داوود اوغلو سال گذشته گفته بود که ترکیه هر کاری لازم باشد برای حفاظت از این مقبره انجام می‌دهد. داوود اوغلو در مارس 2014 زماین که وزیر امور خارجه بود گفته بود که هر حمله‌ای علیه مقبره سلیمان شاه، پدربزرگ بنیانگذار امپراتوری عثمانی چه از جانب دولت سوریه و چه از جانب هر گروه افراطی دیگری بی‌پاسخ نخواهد ماند. جمهوری ترکیه همواره تاکید کرده است که حضور مقبره سلیمان شاه طی سال‌های اخیر از طریق معاهده‌های بین‌المللی از جمله معاهده لوزان 1923 حفظ شده است.

قلیچدار اوغلو گفت: حال شما چرا این توافقات را رها کرده‌اید؟ من از تمام 77 میلیون شهروند ترکیه می‌خواهم که یک گام به عقب رفته و فکر کنند که به دولتشان که اراضی خودش را تقدیم خارجی‌ها کرده و فرار می‌کند، چه باید بگوییم. شما چه نامی را می‌توانید بر خارج کردن سربازان ترکیه، بمباران مقبره و خروج اجساد بگذارید؟ شما در ازای چه چیزی اراضی ترکیه را واگذار کردید؟ من از هر شهروند شریف ترکیه می‌خواهم که این سوال را از خود بپرسد. این سخنان در حالی مطرح می‌شود که داوود اوغلو و رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه علنا گفته‌اند که تخلیه مقبره سلیمان شاه عقب نشینی نبوده است و ادعاهای اپوزیسیون مبنی بر اینکه آنها اراضی ترکیه در سوریه را به تروریست‌ها واگذار کرده‌اند، رد کردند.

انتهای پیام

کد N744902

وبگردی