آفتاب
گزارش مهر؛

بازار تاریخی رفسنجان نم کشید/ رفع خطرجانی در اولویت

بازار تاریخی رفسنجان نم کشید/ رفع خطرجانی در اولویت

کرمان – بارندگی های اخیر در کرمان بناهای خشتی استان را در معرض خطر قرار داده است و در بارزترین مورد قسمتی از سقف بازار تاریخی شهر رفسنجان فرو ریخت.

به گزارش خبرنگار مهر، بسیاری از بناهای استان کرمان خشتی است و بروز هر گونه بارندگی در استان کرمان موجب بروز خساراتی به این بناها می شود در کنار عامل فرسایش آب که بسیاری از بناهای کرمان را تهدید می کند، سیلاب های ناگهانی نیز برخی از بناهای کرمان را به خطر می اندازد که می توان از بارها جاری شدن سیلاب در کنار بنای تاریخی میل نادر در ریگان خبر داد که در دفعات متعدد پایه های این بنا که به چشم کویر شهرت دارد در معرض سیل قرار گرفته است.

از سوی دیگر برخی از بناهای منحصر به فرد کرمان نیز بر اثر باران های سیل آسا به شدت در معرض فرسایش قرار گرفته اند که می توان به دو تپه کنار صندل شمالی و جنوبی در جنوب کرمان اشاره کرد.

بارندگی آنچنان بناهای خشتی کرمان را تهدید می کند که سال گذشته باران قسمتی از ارگ خشتی بم را نیز به عنوان بزرگترین بنای خشتی جهان دچار خسارت کرد.

نم زدگی شدید و ریزش بخشی از سقف بازار عبور و مرور مردم در بازار تاریخی رفسنجان که بسیاری از اصناف نیز در آن قرار گرفته اند را مختل کرده است.در این زمینه بارندگی چند روز اخیر باعث نم زدگی شدید و ریزش بخشی از سقف بازار تاریخی رفسنجان شد به طوری که عبور و مرور در بازار تاریخی رفسنجان که بسیاری از اصناف نیز در آن قرار گرفته اند را مختل کرده است.

بازار تاریخی رفسنجان به شماره ۱۳۲۹۰ ثبت ملی شده است و بنایی به جای مانده از دوران قاجار است.

این بازار از جمله بناهای با ارزش بالای تاریخی در استان کرمان است و همچنان کاربری تجاری دارد.

رفسنجان در حالی یکی از کم باران ترین شهرستان های استان کرمان است که به نظر می رسد همین مسئله مسئولان را از احتمال تخریب سقف بازار این شهر غافل کرده است.

وجود بزرگترین خانه خشتی ایران در این شهرستان نیز نگرانی هایی را در خصوص وضعیت این بنا ایجاد کرده است.

موج جدید بارندگی ها به زودی آغاز می شود

این درحالی است که مطابق پیش بینی های هواشناسی استان کرمان موج جدید بارندگی ها از روز پنجشنبه در استان کرمان آغاز می شود و شهرستان رفسنجان را نیز در بر خواهد گرفت.

مشاهدات خبرنگار مهر نشان از نم زندگی سقف بازار تاریخی رفسنجان و ریزش بخشی از سقف این بازار دارد و به نظر می رسد رسیدگی به وضعیت سقف این بازار با توجه به به خطر افتادن سلامت مردم رفسنجان و گردشگران از اهمیت ویژه برخوردار است و باید به صورت اضطراری آغاز شود.

اصناف برای مرمت بازار همکاری کنند

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در گفتگو با مهر اظهارداشت: طبق بررسی های صورت گرفته توسط کارشناسان میراث فرهنگی بارندگی های اخیر در رفسنجان منجر به بروز خساراتی در بازار تاریخی این شهر شده است.

محسن موحدی افزود: مطالعات لازم در خصوص میزان خسارات صورت گرفته و نم زدگی منجر به تخریب بخشی از این بنای خشتی شده است.

وی با اشاره به اینکه مغازه های این بازار تاریخی مالک خصوصی دارند اظهارداشت: انتظار می رود مالکان اقدامات لازم را برای همکاری با میراث فرهنگی برای رفع این مشکل انجام دهند.

وی افزود: با این وجود بازسازی این بنا در اولویت کاری میراث فرهنگی است و مهمترین بخش باید به اجرای اقدامات مقاوم سازی در راستای جلوگیری از خطر جانی بخش آسیب دیده پرداخته شود.

نم زدگی بناهای خشتی امری عادی است

وی ادامه داد: از سوی دیگر باید به این نکته نیز توجه داشت که در صورت بارش باران نم زدگی بناهای خشتی و کاه گلی امری عادی است.

وی خواستار همکاری بازاریان برای رفع سریع این مشکل شد.

در همین زمینه زهرا اعتمادی محقق باستاشناسی و کارشناس مرمت بناهای تاریخی در گفتگو با مهر اظهارداشت: بازار رفسنجان یک کیلومتر طول دارد و بنای به جای مانده از دوران قاجار است که دارای قسمتهای مختلفی از جمله قیصریه، کاروانسرا، حمام و مسجد است و در روزگاری نچندان دور مرکز تجاری رفسنجان بوده و هم اکنون نیز فعال است.

قبل از فصل باران باید سقف بازار مرمت می شد

وی ادامه داد: تمام قسمتهای این بنا خشتی است و سقف بازار پس از بارندگی های اخیر خسارت قابل توجهی دیده است در صورتیکه باید قبل از بارندگی ها پیش بینی بروز چنین شرایطی می شده است.

اعتمادی افزود: معمولا قبل از آغاز فصل بارش سقف بناهای تاریخی بازبینی و مرمت می شود و در خصوص این بنا نیز باید این اتفاق رخ می داد.

وی افزود: سالها خشکسالی و عدم بارندگی در کرمان موجب شده است مسئولان خطر بارشها را مشاهده نکنند.

این درحالی است که مغازه داران بازار رفسنجان از مسئولان میراث فرهنگی کرمان درخواست دارند که برای رفع مشکل سقف این بازار در اسرع وقت اقدام کنند.

در این بازار بیش از صد غرفه وجود دارد و اصناف مختلف در این بازار مشغول فعالیت هستند.

گزارش: اسما محمودی

کد N744270

وبگردی