آفتاب

کمبود آب در 80 روستای چهارمحال و بختیاری با خشکی قنوات

کمبود آب در 80 روستای چهارمحال و بختیاری با خشکی قنوات

مدیر قنات‎های جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: 80 روستا با خشک‌شدن یک‌سوم قنوات استان با مشکل کمبود آب مواجه شد.

احمد جوادپور در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه چهارمحال و بختیاری- اظهارکرد: اکنون افزون بر 840 رشته قنات در استان وجود دارد که به دنبال خشکسالی‎های سه سال گذشته یک سوم این قنوات کاملا خشک و دو سوم دیگر بین 40 تا 80 درصد با کاهش آبدهی مواجه‎اند.

وی با اشاره به خشک‌شدن قنات‎ها، گفت: با خشک‌شدن تدریجی قنات‎ها حدود 80 روستای استان با مشکل کمبود آب مواجه شدند.

جوادپور احیای قنات‎ها را گامی موثر در صیانت از منابع ارزشمند آبی استان دانست و با بیان اینکه خشکسالی از عوامل تهدید کننده قنات‎ها است، افزود: تجاوز به حریم فنی و حقوقی قنات، ورود سیلاب‎ها و هرز آب‎ها به داخل چاه‎ها، ساخت و ساز در حریم قنوات از دیگر عوامل تهدید کننده قنات‎ها هستند.

وی لایروبی سالیانه قنوات، آبیاری زیرزمینی در حوزه بالا دست قنوات، ممنوعیت حفر چاه‎های عمیق و نیمه عمیق در شعاع تاثیر حریم قنات، ترویج و تشویق بهره‎وران نسبت به حفظ و نگه‎داری قنات‎ها را از راه‎کارهای موثر در افزایش آبدهی قنات‎ها برشمرد.

جوادپور هم‎چنین تغذیه مصنوعی قنات‌ها را از راه‎کارهای موثر در افزایش آبدهی قنوات دانست و اظهارکرد: با اجرای این طرح از هرز آب‌ در فصل زمستان و بهار جلوگیری می‎شود و این آب‌ها به سمت حوضچه‌های از پیش احداث شده هدایت می‎شوند.

وی همچنین از لایروبی 63 رشته قنات استان از ابتدای امسال تاکنون خبرداد و اظهارکرد: برای لایروبی این 63 رشته قنات اعتباری بیش از هفت میلیارد 866 میلیون ریال هزینه شده است.

جوادپور با اشاره به این‎که این قنات‎ها 4هزار و 578 هکتار از اراضی کشاورزی را آبرسانی می‌کنند، افزود: پیش‌بینی می‌شود با لایروبی 20 درصد آبدهی این قنوات افزایش یابد.

مدیر قنات‎های جهادکشاورزی با اشاره به قنات‎های قدیمی این استان، خاطرنشان کرد: قنات سامان، جعفرآباد، سفید دشت، شلمزار از جمله قنات‎هایی با قدمت بیش از 500 سال در این استان است.

انتهای پیام

کد N740224

وبگردی