آفتاب

125 سوال همیشگی دانش آموزان کنکوری از مشاوران تحصیلی

125 سوال همیشگی دانش آموزان کنکوری از مشاوران تحصیلی

سوالات متداول دانش آموزی (مشاوره ای)

1-درس هرروز را همان روز بخوانم؟

بله چون با این کار حتی ریزه کاری های تخته هم بخاطر خواهد ماند و زمان کمتری برای مرور و تثبیت درس در ذهن نیاز است تا این که چند روز بعد بخواهید آن را مطالعه کنید و نکات ریز از یادرفته را با تلاش و صرف زمان بیشتر بخاطرآورید.(تازه اگه خوش شانس باشید و بخاطر آورید) و تفاوت دیگر آنکه اگر همان روز بخوانید فرصت تست زنی را در چند روز بعد دارید. اما اگر این کار را نکنید این فرصت را از خود گرفته اید. یا اینکه از زمان درسی دیگر استفاده کنید و جبران مافات کنید.
2-آیا فیلم دیدن (به طور کلی تفریح) تأثیر منفی بر عملکرد من دارد؟

همان طور که درس خواندن برای ما الزامی و ناگریز است.تفریح و استراحت هم برای ذهن و جسم و روح ما لازم است اما نه تفریحی که بیشتر باعث آشفتگی و خستگی چشم یا بدن شود (مانند: فیلم دیدن یا انجام ورزش های سنگین و....)که ضررش بیشتر از سودش است.پس برای تفریح(البته از نوع سالم!!)می توانید به موسیقی های آرام گوش دهید یا به جایی بروید که باعث آرامش خاطر شما می شود؛ مثلا به دیدار افراد نزدیک و صمیمی بروید و یا ورزش هایی را انحام دهید که باعث آرامش روح شما می شود.(مانند: شنا و یوگا)
3-اگر برنامه زمانی خودم(بر اساس نظر مشاور یا نقاط ضعفم)بر اثر کار زیادی که یک استاد می دهد دچار مشکل شد چه کنم؟

قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهیم باید بدانیم که استاندارد مطالعه هر درس چند ساعت در هفته است.این استاندارد برحسب حجم آن درس و ضریبش درکنکورسراسری تعین می شود(هر چند که دبیر هر درس علاقمند باشد که دانش آموزان تمام هفته رابه مطالعه درس او بپردازند!!!)برگردیم به سؤال اصلی ؛ در چنین مواقعی باید از استاد خواهش کنید که حجم کار را تا حد امکان متعادل کند یا اینکه زمان بیشتری را به درس خواندن اختصاص دهید واما راه حل دیگر این است که شما تمام تمارین را انجام ندهید و مهم ترین هارا برگزینید ، فقط به آن ها پاسخ دهید. حال شما کدام راه را انتخاب می کنید؟
4-در زمان بندی روزانه خواندن درس ها بر حسب اهمیت آن ها مهم است یا باید روی نقاط ضعف خود تمرکز کنیم؟

این دو جمله هردو درست است.هم اهمیت دروس را باید ملاک قرار دهید و هم نقاط ضعفتان را نباید فراموش کنید.اما چگونه ؟واضح است که دروس اختصاصی با ضرایب بالا در کنکور باید بیشتر مورد توجه قرارگیرند. اما اگردر دروس اختصاصی قوی هستیم ومشکل در دروس عمومی و حفظ کردنی است،(که اتفاقا مشکل بیشتر دانش آموزان همین است)باید زمانی مناسب و معقولی را برای مطالعه آنان لحاظ کنیم.پس نتیجه میگیریم که بعد از 2زنگ مطالعه دروس مهم و تست زنی آنها لازم است که 1 زنگ به مطالعه دروسی که درآن ضعف دارید اختصاص بدهید.(توصیه یک رقمی به شما دانش آموزان عزیز این است که ساعات مطالعه خود را به صورت زنگی تنظیم کنید .منظور از یک زنگ 90 دقیقه مطالعه است)
5-چگونه عمل کنم تادرس هایی را که خوانده ام از یاد نبرم؟

این درس عمومی است یا اختصاصی ؟ اگر عمومی است ، هر 2یا 3 روز یکبار به مرور آنچه که قبلا خوانده اید اختصاص دهید.(توصیه یک رقمی به شما دانش آموزان عزیز این است که حتما برای دروس معارف وادبیات این مرور را انجام دهید)

یا اینکه اگر3 روز از خواندن آن مطلب گذشت تعدادی تست از آن درس بزنید(به خصوص برای دروس زبان وعربی) اما اگردرس مورد نظر اختصاصی است در بازه های زمانی کوتاه تر مثلا یک روزدرمیان 20 تست ازآن مبحث بزنید و تنها پاسخ سؤالاتی را که غلط زده اید ، بخوانید؛تا همه ایرادات آن مبحث بر طرف شود.
6-کمیت ساعت مطالعه مهم است یا کیفیت آن؟

هردو  مهم تر از دیگری است !!! می دانید چرا؟ دراین که کیفیت مطالعه باید بالا باشد تا بحره لازم را ببرید هیچ شکی نیست، به خصوص در دروس اختصاصی که دارای نکات و فرمول هایی است که بخاطر سپردن آنها ربطی به زمان ندارد و تنها چگونه یاد گرفتن آتها مهم است،چون باید از آنها در مسائل مختلف استفاده کنید.اما درمورد میزان ساعت مطالعه ، همین بس که برای دروس عمومی هر چقدر بیشتر زمان صرف کنید، مطالب بیشتری را عمیق تر یاد خواهید گرفت ؛ به مرور به آنها هم خواهید رسید.
7-چه ساعاتی چه درس هایی رابخوانم؟

پاسخ این سؤال کاملا به دانش آموز و عادات روزانه او بستگی دارد . برخی صبح ها دروس اختصاصی و مفهومی رابهتر درک میکنند وپس از مدتی که به اصطلاح ذهنشان راه افتاد، دروس حفظی را می خوانند و برعکس؛ برای شب ها هم همین طور ، برخی ساعات آخر شب را به دروس حل کردنی اختصاص می دهند تا بر خوابشان غلبه کنند. اما برخی با این استدلال که آخر شب ذهنشان توانایی تجزیه تحلیل سوالات سخت را ندارد، دروس حفظی را میخوانند. در نتیجه هر موقع که سرحال تر بودید، دروس سخت تر را مطالعه کنید و هر موقع خسته تر بودید، دروس شیرین تر را مطالعه کنید.
8-کلاس های غیر درسی( مانند:زبان ،ورزش و....)باید قطع شود یا نه؟

از آن جا که درسال چهارم دبیرستان باید دروس سه پایه را جمع کنید ،به نظر می آید که زمان به کلاس های غیر درسی( به خصوص اگر بیشزاز یکبار در هفته باشد) نمیرسد. اما اگرساعات مطالعه ی مطلوب را در هفته انجام می دهید و به عنوان تفریح در این کلاس ها شرکت میکنید،بسیار مفید خواهد بود. این کلاس ها می تواند زبان ،موسیقی،ورزش های سبک وکلاس های هنری باشد.
9-ورزش در این سال جه جایگاهی دارد؟

ورزش برهر درد بی درمانی دواست!!!البته ورزشی که باعث تمدد اعصاب شود،مانند: شنا ، یوگا ، ورزش های هوازی و بدنسازی سبک ، نه ورزش های قدرتی که مقدار زیادی کالری و انرژی صرف کند؛ البته اگر شانس بیاورید و مصدوم نشوید(!)و پس از اتمام آن ها تا مدت ها به تفسیر و تحلیل آن بپردازید و خود را از جرگه کنکوری ها جدا کنید.

لذا در هفته حدود 2ساعت ورزش سبک توصیه می شود به خصوص شنا.
10-چرا هرچی ادبیات میخوانم نتیجه نمی دهد و بدتر می شود؟

در اینجا ضرب المثل : از گرسنه بگیر بده به سیر، جایگاه خود را نشان می دهد.یا یک درس را نخوانید یا وقتی میخوانید آن را دقیق و کامل بخوانید.با یکبار مطالعه دروس عمومی آن هم درس پر حجمی مثل ادبیات،مسلما نتیجه مطلوبی آیدتان نمی شود.

اگر بخشی از ادبیات را خواندید،مرور کردید،نکات اصلی را یاداشت کردید، تست آن را نیز زدید و باز هم نتیجه نگرفتید، بدانید که شما یک ادیب نیستید.
11-رتبه سنجش و کنکور چقدر شبیه هم هستند؟

همان طور که از نام آن پیداست سنجش برای سنجیدن توانایی های شما در امتحان وپیاده سازی آموخته ها در پاسخ برگ است.

4آزمون جامع سنجش بعد از عید، بسیار برای این کار مناسبند اما کافی نیستند. زیرا جامع 1، فقط دروس پایه است. جامع 2 ، اوایل اردیبهشت است و بیشتر به درد پشت کنکوری ها میخورد.(چرا؟)جامع 3 ، نتایج دقیق تری می دهد؛ زیرا تمامی دروس تا اوایل خرداد

ماه بسته شده است . اما جامع 4، که اواخر خرداد ماه است آخرین و مهمترین نقطه برای مقایسه با دیگران در یک جامعه آماری بالا می باشد؛ اما آن هم دقیق نیست زیرا هنوز 2هفته تا کنکور سراسری مانده است و در 14 روز و 336   ساعت کار های زیادی می توان کرد.راستی حواستان باشد در این 2 هفته حتی میتوان از قله به دامنه آمد.(!)
12-جابجایی هایی که در اردیبهشت پیش می آید، کاذب است یا واقعی؟

تمام 8سال قبل از دبیرستان ،3 سال اول دبیرستان ،ماه قبل از عید یک طرف و 3ماه بعد از عید هم یک طرف؛مانند این می مانند که شما سنگ غلتان عظیمی را با زحمت فراوان تا ده قدمی قله آورده باشید بعد به یک باره انرژی تان تمام شود و آن را رها کنید ! چه اتفاقی می افتد؟!!! برعکس این موضوع هم صادق است . اگر تا قبل عید خوب مطالعه نکرده اید در این 3ماه بخش زیادی از عقبماندگی شما جبران میشود و به نتیجه نسبتاً مطلوبی میرسید.(واضح است که این موضوع بدین معنا نیست که 9ماه قبل عید به امید 3ماه پایانی درس نخوانید.)
13-چراهرچی درس خواندنم بیشترو روش ها و مطالعه کتب بهینه تر می شوند، رتبه ام بدتر میشود؟(مهر تا اوایل د ی ماه)

میزان مطالعه به شما بستگی داردو می تواندکم یا زیاد شود؛ اما رتبه شما در کنکور و آزمون های آزمایشی نه تنها به شما بلکه به میزان تلاش دوستانتان بستگی داردو بسته به اینکه آن ها نسبت به شما چگونه مطالعه کردند رتبه شما بالا و پایین می شود، لذا بدون توجه به نتیجه کارهمچنان به آبیاری و نگهداری نهال خود ادامه داده ودرماه دوازدهم میوه شیرین آن را برداشت کنید.
14-دخترانه خواندن یعنی چه؟

با احترام به تمامی دخترها، شیوه اشتباهی را که در مطالعه اکثر ایشان انجام میشود را توضیح میدهیم: فرض کنید، کتابی 100 صفحه ای دارید که 50 صفحه آن را قبلا مطالعه کردید ،در 10 ساعتی که برای مطالعه آن وقت دارید چگونه زمان را برای مطالعه آن تقسیم میکنید؟متاسفانه بیشتر دختر ها (البته نه همه آن ها)،5، ساعت را به 50 صفحه ای که خوب مطالعه کرده اند اختصاص می دهند(وسواس در مطالعه) و 5 ساعت دیگر را به 50 صفحه ای که مطالعه نکرده اند ، اما بهتر است 2ساعت را به 50 صفحه اول و 8ساعت را به 50صفحه دوم اختصاص بدهند.

(شبیه سازی این سوال برای دروس مختلف، بر عهده  ذهن خلاق دانش آموزان عزیز)
15-خرخوانی کنیم یا نه ؟

قطعاً .علت آن هم ابن است که برای موفقیت در کنکور استعداد شما 10درصد و پشتکار90 درصد به کار شما می آید.

به خصوص با مفهومی تر شدن هر ساله سؤلات کنکور سراسری ، لزوم بیشتر مطالعه کردن برای ارتباط دادن مفاهیم و نکات مختلف به یکدیگر،این امر را اجتناب ناپذیر مینماید. و این مسیربه موفقیت نمی انجامد، مگر بازیاد

درس خواندن یا به قول شما خرخوانی.

البته بدانید وبه دیگران هم بگویید که اصل واژه خرخوانی برای کسانی استفاده می شود که زیاد و خیلی زیاد درس می خوانند و کمتر و کمتر نتیجه می گیرند. اما در اینجا منظور همان زیاد درس خواندن و نتیجه مطلوب گرفتن است.
16-برای مطالعه خانه را انتخاب کنم یا کتابخانه؟

خانه خوب است زیرا با لباس راحتی هستید و خوردو خوراک و استراحت فراهم است .خانه بد است زیرا انواع وسایل ناسالم تفریح از قبیل: تلویزیون ،رادیو ، رایانه ، اینترنت و تلفن و..... در دسترس است. البته سرو صدای بیرون ازاتاق هم که جای خود دارد.کتابخاته دقیقاً برعکس خاته است .یکی ازمزایا ی کتابخانه این است که پشت میز هستید ومی تواتید بدن خود را به نشستن طولانی برای شبیه سازی روز کنکور،آماده کنید. از جمله معایب آن سرو صدای ناشی از رفت و آمد دانش آموزان است. مدرسه هم مانند کتابخانه است با این تفاوت که سروصدای آن بعد از ساعت تفریح کمتر است. اما ممکن است یکنواختی محیطی که از صبح در آن درس خوانده اید، برایتان خسته کننده باشد.پس انتخاب با شماست!!!
17-روز درس بخوانم یا شب؟

سحر خیز باش تا کامروا شوی؛ یا به زبان کنکوری ها: سحرخیز باش تا یک رقمی شوی!!!

اگرمدرسه می روید و یا تا عصر سرکلاس هستید،عصر تا شب هم مطالعه کنید تا از تاریکی و آرامش شب به بهترین نحو برای استراحت بهره ببرید. (میدانم که وقتی تا عصر سر کلاس هستید ،خسته می شوید. اما به هدفتان فکر کنیدو با انرژی ادامه دهید.)

اما اگر پشت کنکوری هستید و از سکوت شب برای مطالعه استفاده می کنید  حتما این نکته را می دانید که تمامی کنکور ها حتی کنکور های آزمایشی،اول صبح آغا زمی شود که شما خواب تشریف دارید!!!!.پس پیشنهاد یک رقمی به شما عزیزان این است که صبح و روز را برای مطالعه انتخاب کنید و شب را برای استراحت.
18- تنها درس بخوانیم یا به صورت مباحثه ای؟

اگر دانش آموز پایه دوم یا سوم هستید؛ توصیه یک رقمی به شما این است که دروس اختصاصی ،حل کردنی وتحلیلی را با دوستان خود مباحثه کنید. زیرا هم زمان کافی برای این کار دارید و هم مطالبی را یاد می گیرید.اما در سال چهارم دبیرستان به دلیل حجم زیاد مطالب وکمبود زمان کافی برای بحث و تبادل نظر، توصیه می شود که دروس را به تنهایی مطالعه کنید و تست بزنید، البته این اشتباه پیش نیاید که زمان رفع اشکال دبیر شما توجهی نداشته باشید و خودتان بخوانید. اما در دروس عمومی در هرپایه ای که هستید توصیه می شودکه به تنهایی مطالعه کنید ،زیرا سرعت یادگیری افراد در زمینه حفظیات و همچنین روش مطاله آنان برای فراگیری آن متفاوت است.
19-کجا و در چه وضعیتی درس بخوانم ؟

بهتر است برای افزایش تمرکز یک جای ثابت را برای مطالعه انتخاب کنید و زمانی که در آن محل هستید، هیچ کاری غیر از مطالعه انجام ندهید؛ این مکان می تواند گوشه ای از پذیرایی منزلتان ،اتاق شخصی شما ویا مکانی در کتابخانه باشد. اما در مورد وضعیت درس خواندن ؛ حتما اگر می توانستید کنکور را در وضعیت درازکش وروی تشک نرمی برگزار کنید آن را توصیه می کردیم،اما چون این امر محال است،درس خواندن پشت میزو صندلی را توصیه می کنیم.که حالت استاندارد سر جلسه کنکور می باشد.

واما یک توصیه ورزشی یک رقمی : سعی کنید هرچند دقیقه یکبار بدن و کمر خود را به طرفین بچرخانید و به حالت راست درآورید. تا خستگی شما کم شود و زمان بیشتری مطالعه کنید.پس بدن و ذهن خود را آماده کنید.
20- لزوم همراهی یک دانشجوی موفق در کنار من طی سال چقدر اهمیت دارد؟

اگر در آزمون های آزمایشی شرکت می کنید؛ معمولا چنین فردی را به عنوان پشتیبان به شما معرفی می کنند تا کار های شما را پیگیری کند. بعد از این که آن افراد کار اصلی خود را فراموش کردند و تنها  به تعریف وتمجید ازآن مؤسسه و آزمون ها و کتاب هایش می پردازند؛کار اصلی آن ها پاسخ گویی به سؤالات درسی شما می باشد. هر زمان با موضوع حل نشدنی در زمینه درسی مواجه شدید از ایشان کمک بگیرید، به شرط آن که از حضور این دانشجویان موفق که تا چندی پیش در شرایط شما بوده اند و سختی ها را پشت سر گذاشته اند، به درستی استفاده شود. این  فکر بسیار سازنده و مفید خواهد بود.

لیست کامل سوالات
کد N738058

وبگردی