آفتاب
رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد:

ادای نماز صبح در مسجد، تجمیع تمام فضیلت‌ها کنار یکدیگر است

ادای نماز صبح در مسجد، تجمیع تمام فضیلت‌ها کنار یکدیگر است

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: برای برپایی نماز صبح‌ باید فکری کنیم و راه‌حل‌هایی را ارائه بدهیم. باید بدانیم که چرا مردم برای رفتن به نماز صبح انگیزه‌ای ندارند و اگر مردم به سمت سبک زندگی اسلامی بروند این مشکل حل می‌شود.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری صبح امروز در همایش پرچمداران بهشت که در سالن الزهرای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای ارج نهادن به نماز صبح برگزار شد، اظهار کرد: پرچمداران بهشت نام زیبایی است که برای این همایش انتخاب کرده‌اند چرا که موضوعیت این همایش نماز صبح است. یکی از مساله‌های اساسی ما برگزاری نماز جماعت صبح است که در برگزاری این فریضه الهی رشد خوبی داشته‌ایم چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی ولی هنوز تا رسیدن به آن چیزی که مدنظرمان است فاصله زیادی داریم.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد ادامه داد: خواندن نماز صبح دو برابر پاداش دارد چرا که علاوه بر مشاهده فرشتگان خود پیامبر هم شاهد این فریضه الهی است. این نماز باید باشکوه و جذاب و بسیار متفاوت برگزار شود. در بین نمازها آن نمازی که از همه بیشتر منافقین را دچار سختی می‌کند و آنها را به خشم می‌آورد همین نماز صبح است. باید به این مساله خیلی خوب فکر کنیم.

وی ادامه داد: نماز صبح به قدری برای پیامبر مهم بود که در مواردی وارد شده ایشان در نماز صبح افراد حاضر و غایب را شمارش می‌کرد ولی متاسفانه در حال حاضر در کشور ما به فریضه نماز صبح خیلی خوب نمی‌رسیم هم از جهت کمیت و هم از جهت کیفیت. بعد از انقلاب گشایش‌هایی در این مورد داشتیم ولی هنوز برپایی نماز جماعت تناسبی با نظام اسلامی و شیعی ما ندارد و باید برای برگزاری باشکوه این نماز ابتدا از خودمان شروع کنیم و منتظر هیچ کسی نباشیم. ما باید ابتدا از خود شروع کنیم و بعد از سایرین هم دعوت به عمل بیاوریم. اگر می‌خواهیم در مقابل تهاجم‌های فرهنگی بایستیم باید کاری کنیم که نماز صبح در جامعه ترویج پیدا کند.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: در این جهانی که می‌خواهند نفاق را به وجود بیاورند این ما هستیم که باید از آن فاصله بگیریم. خواندن نماز صبح آن هم در مسجد جمع شدن تمام فضیلت‌ها کنار یکدیگر است. باید قدر این نماز را بدانیم. ما امروز از 560 مسجد به 900 مسجد رسیدیم ولی هنوز کافی نیست. این یک عیب است که برای نماز صبح درب مساجد باز نباشد و امیدواریم تا پایان سال آینده بتوانیم این خبر نویدبخش را به مقام معظم رهبری بدهیم که نیمی از مساجد در تهران نماز صبح را برپا می‌کنند.

وی گفت: خواهش ما این است که برای برپایی نماز صبح فکر و راه‌حل‌های مناسبی را ارائه بدهید و باید متوجه این موضوع شویم که برای برپایی نماز صبح باید کارهای فراگیر زیادی انجام بدهیم. برخی از مساجد برای نماز صبح باز هستند ولی امام جماعت ندارند که باید این مورد را بررسی کنیم همچنین ضعف انگیزه مردم برای برپایی نماز صبح مهم است، اینکه چرا مردم برای اقامه نماز صبح به مسجد نمی‌روند. در این راه رفتن به سبک زندگی اسلامی می‌تواند بسیار مفید باشد.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد افزود: همچنین هیات امنا و کارگزاران مساجد هم می‌توانند به برپایی نماز صبح کمک زیادی کنند. برخی از ائمه جماعات ما به دلیل فاصله‌ای که از منزل تا مسجد دارند نمی‌توانند برای برپایی این فریضه الهی خود را به مسجد برسانند که باید این موارد رفع شود. ما دو هزار و 400 امام جماعت در استان تهران داریم که اگر اینها تصمیم بگیرند کاری کنند که نماز صبح در مساجد برگزار شود می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی مردم بگذارد. بحث امام جماعت از همه مسائل مهم‌تر است و باید بر روی این موضوع برنامه‌ریزی کنیم.

وی گفت: ما می‌توانیم برای ترویج نماز صبح از خادمان افتخاری استفاده کنیم و برنامه‌ریزی‌های مناسبی را ارائه بدهیم. نباید فراموش کنیم که نماز صبح نباید برای سایرین هم ایجاد مزاحمت کند. برپایی تلاوت روزانه قرآن کریم می‌تواند در جذب مردم به مساجد تاثیر داشته باشد. ما حتی می‌توانیم در برخی از مساجد گاهی اوقات بعد از نماز صبح صبحانه هم بدهیم. این موضوع شاید در مواردی بتواند تاثیرگذار باشد. همچنین باید برای ترویج این فریضه الهی از ظرفیت نهادها هم استفاده کنیم که این از وظایف ما است.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: امام جماعت‌ها باید تجربیات خود را در کنار هم قرار دهند تا بتوانیم نماز صبح را ترویج بدهیم. ترویج نماز صبح در فعالیت‌ها و تبلیغات اول ما قرار دارد. امسال سالی است که با نام حضرت زهرا(س) شروع می‌شود و فاطمیه اول از هفته آینده است. مردم همچون سال گذشته مراسم سال تحویل را دارند ولی در عین حال باید به یک آمادگی مناسب برسیم که ایام فاطمیه دوم که در نوروز می‌افتد را به صورت باشکوه برگزار کنیم و تعطیلات سبب نشود که از این ایام مهم فاصله بگیریم. باید برنامه‌ریزی‌های مناسبی را برای این ایام ارائه بدهیم که مساجد می‌توانند در برپایی باشکوه این ایام تاثیر زیادی بگذارند.

انتهای پیام

کد N734583

وبگردی