آفتاب

اعتراض کره‌شمالی به یک نشست حقوق بشری در واشنگتن

اعتراض کره‌شمالی به یک نشست حقوق بشری در واشنگتن

کره‌شمالی با اعتراض شدید به واشنگتن نسبت به برگزاری کنفرانسی درباره وضعیت حقوق بشر پیونگ‌یانگ اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا پیشنهاد کره‌شمالی را برای شرکت در این کنفرانس و دفاع از خود نپذیرفته است؛ این در حالی است که شرکت در این کنفرانس برای عموم آزاد است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، "جانگ ایل هان"، سفیر کره‌شمالی در سازمان ملل در جمع خبرنگاران گفت که کشورش از آمریکا خواسته تا فورا آنچه را که کنفرانس نامیده است و به میزبانی مرکز مطالعات استراتژیک و امور بین‌الملل است، لغو کند. قرار است در نشست مذکور "رابرت کینگ "نماینده ویژه آمریکا در امور حقوق بشر کره‌شمالی سخنرانی کند.

"ویکتور چا"، نماینده کره در این مرکز غیردولتی گفت که اطلاعی از سخنان سفیر برای هیچ فردی ارسال نشده است. کره‌شمالی مسلح به سلاح اتمی از زمانی که کمیسیون تحقیقات سازمان ملل درخصوص نقض حقوق بشر در پیونگ‌یانگ گزارش منتشر کرده است، در دفاع از خود برآمده است. فشارهای بین‌المللی به دنبال گزارش سال گذشته منجر به آن شد که شورای امنیت سازمان ملل این موضوع را در صدر دستور کامل مسائل مرتبط با صلح و امنیت بین‌الملل قرار دهد.

سفیر کره‌شمالی در سازمان ملل گفت، وی درخواستی رسمی به وزارت خارجه آمریکا ارسال کرده و آنها گفته‌اند که کنفرانس مذکور، کنفرانسی دولتی نیست. وی گفت: این بدین معناست که درخواست ما رد شده است!

اگرچه کره‌شمالی و آمریکا روابط دیپلماتیک رسمی ندارند اما جانگ ایل هان می‌گوید که از طریق مسیر ارتباطی‌ای موسوم به "کانال نیویورک" استفاده کرده و هیات کره‌شمالی نیز از همین طریق با مقام‌های آمریکایی تماس برقرار می‌کنند. با این حال جانگ گفت که ارتباطات وی با آمریکا تنها بر روی موضوع کنفرانس بوده است.

دولت آمریکا دیپلمات‌های کره‌شمالی را محدود کرده و آنها اجازه سفر به 25 مایلی (40 کیلومتری) شعاع مرکز منهتن را ندارند و آنها باید برای رفتن به آن مناطق اجازه رسمی بگیرند. وزارت خارجه آمریکا می‌گوید که کنفرانس حقوق بشری واشنگتن نشستی غیردولتی و خصوصی است.

انتهای پیام

کد N730484

وبگردی