آفتاب
محقق‌داماد:

توهین به عقاید و باورها حتی در آمریکا نیز جرم تلقی می‌شود

توهین به عقاید و باورها حتی در آمریکا نیز جرم تلقی می‌شود

رئیس گروه اسلام فرهنگستان علوم گفت: هرگونه توهین و تسمخر نسبت به عقاید و رنگ و نژاد در همه جوامع محکوم بوده و با آن برخورد می‌کند.

رئیس گروه اسلام فرهنگستان علوم گفت: هرگونه توهین و تسمخر نسبت به عقاید و رنگ و نژاد در همه جوامع محکوم بوده و با آن برخورد می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد در سمینار توهین به مقدسات دینی از منظر اسلام و حقوق بین‌الملل، با تاکید بر لزوم احترام به مقدسات مذاهب مختلف خاطرنشان کرد: هر چند در نص صریح قوانین حقوق بشر منع توهین به مقدسات مذهبی نیامده است، ولی به نظر می‌رسد اصل آزادی از اصول دو لبه حقوقی است.

وی گفت: اگر آزادی بیان را حفظ کنیم و همچنین اگر هر شخصی اجازه توهین به عقاید دیگری را داشته باشد از نظر حقوقی با پارادوکسی روبرو خواهیم شد زیرا مردم باید حق اظهار عقیده داشته باشند و قوانین باید حامی افرادی باشند که می‌خواهند عقاید خود را ابراز کنند.

وی ادامه داد: در سطح جوامع بین‌المللی بر لزوم احترام به ادیان مختلف تاکید شده است که باید مانع از هر گونه دعوت به کینه‌ورزی علیه ملیت و نژادها یا مذاهب گوناگون باشند که محرک افراط گرایی است.

محقق‌داماد افزود: در کشورهایی که به میثاق قوانین بین‌المللی پایبند هستند در قوانین داخلی خود نیز توهین به مقدسات را جرم شناخته و علیه نفرت پراکنی در جوامع خود اقدام می‌کنند. همچنین در قوانین داخلی آنها سخنانی که به بیان نفرت منجر شود نیز محکوم است زیرا از موارد سلب آزادی بیان محسوب می‌شود. در همین راستا می‌توانم بگویم که این قوانین، قوانین منع کننده توهین در آمریکا نیز وجود دارد و در این کشور توهین به عقیده و رنگ و نژاد جرم شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: در بخشی از ایالت‌های آمریکا سوزاندن عمدی صلیب نیز اقدام غیر قانونی است و می‌بینیم که با وجود آنکه حتی سخنی گفته نمی‌شود ولی اقدامی که به مقدسات دیگران توهین کرده و موجب نفرت پراکنی شود جرم شناخته و با آن برخورد می‌شود.

رئیس گروه اسلام فرهنگستان علوم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آیات قرآن در رابطه با لزوم احترام به مقدسات سایرین تاکید کرد:‌ در آیه‌ی108 سوره انعام خطاب به مومنان آمده است که هرگز مجاز نیستند به خدایانی که دیگران می‌پرستند دشنام دهند زیرا آنها هم به پروردگار مسلمانان دشنام خواهند داد و در حقیقت خود مسلمانان به نوعی در توهین به مقدسات دخیل خواهند شد.

وی ادامه داد: بنابراین هر کس به مقدسات سایرین توهین کند باید منتظر باشد تا آنها هم همین کار را انجام دهند و در حقیقت بی‌احترامی و تمسخر به باورها و عقاید مردم در همه جوامع و کشورها محکوم است و هیچ کس آن را نمی‌پذیرد.

انتهای پیام

کد N729073

وبگردی