آفتاب
بروکینگز تحلیل کرد:

انتخابات و سیاستهای نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره

انتخابات و سیاستهای نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره

بروکینگز با اشاره به انتخابات رژیم صهیونیستی، به تحلیل برنامه نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره آمریکا پرداخت و عنوان داشت که اگر وی تمرکز خود را بر مسائل امنیتی بگذارد پیروز انتخابات می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، بروکینگز در تحلیل خود به قلم «ناتان ساچز» می نویسد: در تاریخ ۱۷ مارس ساکنان اسرائیل برای انتخاب نمایندگان بیستمین دوره کنیست به پای صندوق های رای می روند؛ انتخاباتی که یک نخست وزیر جدید را به روی کار می آورد و «بنیامین نتانیاهو» بسیار دوست دارد که این نخست وزیر جدید خود وی باشد.  

با توجه به برنامه دیوانه وار سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا که برای سوم مارس هماهنگ شده اساسا سوالاتی برای ساکنان سرزمین های اشغالی بوجود می آید که مهمترین آنها عبارتند از: آیا نتانیاهو واقعا سیاسی کاری می کند؟ یا اینکه وی دلیل منطقی دیگری برای حاضر شدن در کنگره دارد؟ آیا این سخنرانی به وی کمک می کند تا در انتخابات پیروز شود یا آنکه تاثیری دراماتیک داشته و این سخنرانی به وی ضربه می زند؟  

موضوع ایران 

این نکته روشن است که یک موضوع بسیار مهم وجود دارد که تاثیر آن بر انتخابات ۱۷ مارس بیش از هر مورد دیگری خواهد بود. این موضوع مهم توافق بالقوه ایران و ۱+۵ است که تبعات استراتژیک فراوانی را به دنبال خواهد داشت. تنش دراماتیک نتانیاهو با رئیس جمهور آمریکا، و رویکرد مشابه دموکرات ها می تواند موجب تقویت این احتمال شود که اسرائیل تبدیل به یک موضوع تعصب آمیز در آمریکا شود و این موضوع برای آنهایی که خواهان مشاهده حمایت هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه از اسرائیل هستند نکته جالبی نیست. اما با این وجود تاثیر روابط خوب کوتاه مدت با دولت اوباما بر انتخابات به مراتب کمتر از تاثیر موضوع اول (توافق ایران و ۱+۵) است.  

بر همین اساس اگر نتانیاهو به دو نکته توجه داشته باشد سخنرانی وی در کنگره اهمیت پیدا می کند. نتانیاهو و «رون درمر» سفیر اسرائیل در واشنگتن هر دو باید یک کار را انجام بدهند و آن اینکه اولا بر این امر تاکید کنند که توافق هسته ای ایران و ۱+۵ یک فاجعه امنیتی برای اسرائیل است و دوم آنکه این توافق قریب الوقوع است و در آینده ای بسیار نزدیک انجام می شود.  

اگر رسیدن به توافق غیر ممکن شود آنگاه نتانیاهو و اعضای جمهوریخواه کنگره آمریکا می توانند روی شکست مذاکرات مانور داده و خواستار اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران شده و تهران را عامل به نتیجه نرسیدن مذاکرات اعلام کنند. اما اگر آنگونه که احتمال می رود طرفین مذاکرات بر روی چارچوب خاصی توافق کنند هر چند که به دیپلماسی اسرائیل ضربه می زند اما نتانیاهو می تواند از این موضوع نیز استفاد کند.  

سیاست ها: دستور کار و افق ها 

اما با وجود این موارد سیاست نیز در این میان نقشی را ایفا می کند. سخنرانی با دقت به گونه ای برنامه ریزی شده تا با اجلاس سالانه آیپک (لابی قدرتمند صهیونیست ها در امریکا) که از ابتدای ماه مارس آغاز می شود همزمان باشد. این یعنی آنکه نشست سالانه آیپک و سخنرانی نتانیاهو دو هفته قبل از انتخابات اسرائیل انجام می شوند.

در تحقیقات جدیدی که توسط موسسه دموکراسی اسرائیل و دانشگاه تل آویو انجام شده اکثریت شهروندان اسرائیل معتقد بودند که انتخابات نقطه ثقل سخنرانی نتانیاهو در کنگره خواهد بود.  

در مبحث سیاسی نتانیاهو دو ملاحظه اصلی دارد.  

نخست آنکه وضعیت موجود را بر سیاست خارجی و امنیت داخلی مرتبط کرده و در زمین خود بازی کند و این در حالی است که جامعه یهود نیازمند توجه به اقتصاد و موارد داخلی است. در صورت متمرکز شدن بر مسئله امنیت داخلی نتانیاهو می تواند امتیازات زیادی را کسب کند زیرا نقطه نظرات مردم اسرائیل در موارد امنیتی به نظرات نتانیاهو نزدیک تر است. متوجه کردن توجه مردم به ایران و یا تنش های اخیر در مرزهای اسرائیل (درگیری با حزب الله) یک پیروزی روشن برای نتانیاهو محسوب می شود و ایراد یک سخنرانی دراماتیک در کنگره به این موضوع آسیب نمی زند.

کد N721051

وبگردی