آفتاب

مخالفان سوری با مداخله نظامی آمریکا به "سبک عراق" موافق نیستند

مخالفان سوری با مداخله نظامی آمریکا به "سبک عراق" موافق نیستند

دبیر شورای حزب اراده مردمی سوریه گفت، مخالفان سوری با مداخله نظامی احتمالی آمریکا و متحدانش در سوریه به شیوه مداخله نظامی در عراق مخالف هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، قدری جمیل، دبیر شورای حزب اراده مردمی سوریه (از گروه‌های مخالف که خواهان حل سیاسی بحران سوریه هستند) افزود: مخالفان سوری نه‌تنها با مداخله نظامی آمریکا در سوریه بلکه با دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در مختصات قدیمی سیاسی و اقتصادی‌اش نیز مخالف هستند.

وی ادامه داد: ما از تجربه غم‌انگیز لیبی و عراق که در آن دولت، دستگاه‌ها و جامعه به طور همزمان فروپاشیدند، درس گرفته‌ایم. واشنگتن با مداخله نظامی که پیامدهای خطرناک خلاء قدرت را به وجود آورد، به این کشورها راه یافت.

در سال 2003 میلادی آمریکا به بهانه اینکه دولت صدام، دیکتاتور سابق عراق تسلیحات کشتار جمعی دارد، به این کشور حمله کرد. لیبی نیز از سال 2011 میلادی به دنبال سرنگونی معمر قذافی، دیکتاتور سابق این کشور با حمایت نظامی ناتو، گرفتار اقدامات خصمانه مسلحانه شده است.

از سپتامبر سال 2014 میلادی ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا بدون تایید دمشق علیه تروریست‌های داعش در خاک سوریه حملات هوایی انجام داده است.

به گفته قدری جمیل، مخالفان سوری به دنبال یک راه‌حل سیاسی و نهایتاً گذار قدرت هستند در حالی که آمریکا خواستار تمدید درگیری‌های داخلی سوریه است.

وی افزود: واشنگتن اجازه نخواهد داد که یکی از طرفین درگیر بازنده یا پیروز شود و داعش تنها وسیله‌ای در دستان آمریکا است.

قدری جمیل ادامه داد: در حال حاضر مخالفان سوری و دولت بشار اسد برای یک راه‌حل سیاسی آماده نیستند و باید برای آمادگی تلاش کنند.

وی همچنین مذاکرات بین طرفین درگیر در سوریه را که اواخر ژانویه سال‌جاری میلادی در مسکو برگزار شد به عنوان رویدادی تاریخی و نخستین گام در مسیر درست توصیف کرد.

جمیل در این مذاکرات به همراه مقامات دولت و نمایندگان مخالفان سوری حضور داشت.

وی گفت: احتمالاً دور دوم این مذاکرات اواخر فوریه یا اوایل مارس سال‌جاری میلادی در مسکو برگزار می‌شود.

انتهای پیام

کد N720396

وبگردی