آفتاب

ابراز نگرانی کمیته چهار جانبه صلح از کندی بازسازی غزه و تاکید بر احیای مذاکرات خاورمیانه

ابراز نگرانی کمیته چهار جانبه صلح از کندی بازسازی غزه و تاکید بر احیای مذاکرات خاورمیانه

اعضای کمیته چهارچانبه صلح خاورمیانه از سرگیری سریع مذاکرات صلح میان اسرائیل ‌و فلسطین را خواستار شده و خطاب به طرفین تاکید کردند: تا از انجام هر اقدامی که به تضعیف تلاش‌ها برای حل اختلافات بینجامد، پرهیز کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، مذاکرات میان اسرائیل و فلسطین در ماه آوریل به شکست انجامید و این در حالی بود که جان کری، وزیر خارجه آمریکا برای رسیدن به توافق میانجی‌گری کرده بود و چند ماه پس از آن نیز جنگ خونینی در غزه به راه افتاد.

روز یکشنبه جان کری با سرگئی لاوروف،‌ وزیر خارجه روسیه، فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و یان الیاسون، معاون دبیرکل سازمان ملل در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ دیدار کرد و درباره اوضاع این منطقه به بحث و رایزنی پرداخت.

در بیانیه آنها آمده است: کمیته چهار جانبه صلح بر اهمیت از سرگیری مذاکرات در سریع‌ترین زمان ممکن تاکید دارد تا صلحی عادلانه، پایدار و جامع برقرار شود.

کمیته چهارجانبه صلح همچنین بر اهمیت ابتکار عمل صلح عربی تاکید کرد و چشم‌انداز صلح فراگیر درگیری اسرائیل ‌و فلسطین و نقش حیاتی شرکای عربی را متذکر شد.

در ادامه این بیانیه آمده است: با توجه به تاخیر در برگزاری مذاکرات، کمیته چهار جانبه از طرفین درگیر می‌خواهد که از انجام اقداماتی که اعتماد و یا مساله توافق نهایی را تضعیف کند، خودداری کنند.

چهار عضو کمیته مذکور همچنین روز یکشنبه نگرانی عمیق خود را درباره شرایط دشوار در غزه و نیز لزوم تسریع روند بازسازی در غزه را ابراز کردند.

کمیته چهارجانبه از طرف های بین المللی خواست به وعده‌های خود برای ارائه کمک مالی بیش از 5 میلیارد دلاری به پروژه بازسازی خرابی‌های جنگ در غزه که در کنفرانس بازسازی غزه در قاهره داده‌اند، عمل کنند.

طبق این بیانیه، تشکیل کشور مستقل فلسطین و برقراری امنیت برای اسرائیلی‌ها تنها از طریق مذاکره حاصل می‌شود.

انتهای پیام

کد N718447

وبگردی