آفتاب

تاکید یک نماینده اصولگرا بر پرهیز از کینه‌ها در نقادی‌ها

تاکید یک نماینده اصولگرا بر پرهیز از کینه‌ها در نقادی‌ها

یک نماینده اصولگرای مجلس، وجود اخلاق سیاسی را از عوامل موثر در پرهیز از کدورت‌ها و کینه‌ها در نقد عنوان کرد.

حسین طلا در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ اصول نقادی اظهار کرد:

گاهی ممکن است منفعت طلبی‌ها و تعصبات خاص نسبت به موضوعی در حوزه نقادی به نقد سازنده آسیب بزند.

اولین نکته در نقد این است که باید نیت آن خیرخواهانه باشد و اگر از روی سوء نیت و یا اغراض صورت گیرد طبیعتا نه طرف مقابل پذیرا خواهد بود و نه بیان آن اثری خواهد داشت.

وی افزود:‌ بنابراین آنچه در قالب نقد مطرح می‌شود باید مبتنی بر دلایل و مستندات و شواهد باشد، در غیر این صورت این نقد مورد پذیرش نقدشونده واقع نمی‌شود.

این نماینده اصولگرای مجلس با بیان اینکه در نقد باید نوع گفتار منصفانه باشد خاطرنشان کرد: اگر نقدی که مطرح می‌شود منصفانه صورت گیرد و طرف مقابل نیز احساس کند که نیت خیرخواهانه‌ای در قالب این مستندات و بیان وجود دارد قطعا آن را می‌پذیرد.

نماینده مردم تهران در مجلس درباره‌ی این که سیاست‌مداران با چه اسلوبی باید یکدیگر را نقد کنند گفت: نقدی که در حوزه‌های مختلف مطرح می‌شود ابتدا باید به استناد قوانین بالادستی کشور باشد، ممکن است برخی عملکردها مغایر قانون مطرح شود که تا این قسمت موضوع قانون است اما بعد از آن برخی موضوعاتی که مطرح می‌شود این امکان وجود دارد که بر خلاف آیین نامه‌ ها باشد، در واقع اگر آیین نامه‌ای توسط هیات دولت مصوب شود و از سوی مجلس یا هر نهاد مربوطه‌ای ابطال نگردد این آیین نامه‌ها برای مسولان ملاک عمل قرار می‌گیرند و جایگاه قانونی دارد.

طلا افزود: بنابراین برنامه‌ها ، سند چشم انداز، برنامه‌ی پنج ساله، قانون و یا هر سند بالا دستی کشور می‌تواند به عنوان معیارها و خط ممیزهایی باشد برای این که افراد نقدهایشان را دراین قالب بیان کنند.

وی در خصوص تفاوت نقد وتخریب نیز اظهارکرد: در این باره ممکن است در تخریب آنچه که نقد می‌شود به نوعی با لحن بد ، تحقیر گونه، تمسخر گونه و یا سوء نیت مطرح شود که طبیعتا آسیب‌زا خواهد بود.

این نماینده اصولگرای مجلس همچنین با تاکید بر ضرورت پرهیز از کینه‌ها و عداوت در نقد گفت: موضوع اخلاق کلیدی‌ترین مساله دراین حوزه است و اگر اخلاق سیاسی در جامعه‌ی ما حاکم باشد به ویژه در جامعه‌ای مانند ما که اخلاق سیاسی مبتنی بر نگاه اسلامی و انقلابی است، علی‌القاعده کمترشاهد اینگونه مسائل در مدح هستیم.

طلا ادامه داد: گاهی ممکن است منفعت طلبی‌ها ، حسادت‌ها و یا تعصب خاص نسبت به موضوعی موجب شود که نقد سازنده آسیب ببیند.

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه اظهار کرد: از سوی دیگر به کسی که نقدی وارد می‌شود باید شرایط لازم را داشته باشد و آن شخص به این نکته هم واقف باشد که ممکن است اشتباهاتی از سوی او صورت گرفته باشد.

وی تصریح کرد: یکی از دلایل این است که کاری که آن شخص و یا مجموعه‌ی تحت مسئولیت او انجام داده به اطلاع منتقدین نرسیده باشد و یا ممکن است سوء تفاهم صورت گرفته باشد و همچنین این امکان وجود دارد که سوء تفاهم نباشد اما کاری که انجام شده دارای اشکال بوده و می‌توان بر آن نقدی را وارد کرد لذا لزوما نباید این گونه نقدها اغراض سیاسی تلقی شود.

انتهای پیام

کد N715299

وبگردی