آفتاب

اولاند: سناریوی بعدی برای اوکراین جنگ است

اولاند: سناریوی بعدی برای اوکراین جنگ است

رئیس جمهور فرانسه لحظاتی قبل اعلام کرد که در صورت شکست مذاکرات صلح در حال انجام، گزینه بعدی برای اوکراین جنگ خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، راشاتودی در خبری فوری با اعلام این مطلب به نقل از «فرانسوا اولاند»، از احتمال شکست تلاش های در حال انجام برای برقراری صلح در اوکراین خبر داد. 

روز گذشته مذاکراتی سه جانبه در مسکو با حضور «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، «فرانسوا اولاند» رئیس جمهور فرانسه و «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان برگزار شد و قرار است فردا این سه در یک گفتگوی تلفنی به همراه «پترو پوروشنکو» شرکت کنند. 

در صورت پایان موفقیت آمیز این مذاکرات توافقنامه صلح مینسک بازنویسی می شود اما جدائی طلبان حاضر در شرق اوکراین در مورد این توافق جدید تردیدهایی دارند. از سوی دیگر آنها از زمان امضای توافق‌نامه مینسک در سپتامبر گذشته اراضی تحت تسلط خود را دوبرابر کرده‌ اند.

در توافقنامه مینسک دولت اوکراین و جدایی‌ طلبان بر سر ایجاد منطقه‌ ای غیر نظامی در شرق اوکراین موافقت کرده بودند. هر دو طرف باید دستکم تا ۱۵ کیلومتری این منطقه سلاح‌ های سنگین را خارج می ساختند تا منطقه امنی به وسعت ۳۰ کیلومتر به دست می آمد. قرار شده بود این منطقه حائل تحت نظارت سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSZE) قرار بگیرد.

طرفهای درگیر در نشست مینسک پایتخت بلاروس با برقراری آتش بس به توافق رسیده بودند اما این آتش بس بارها زیرپا گذاشته شد. در باره تغییرات احتمالی در توافقنامه مینسک جزئیاتی منتشر نشده است. جدایی‌خواهان شرق اوکراین خواهان آن هستند که خط آتش‌بس بر اساس وضعیت جدید و با توجه به اراضی بیشتری که این نیروها تصرف کرده‌ اند تعیین شود. جدایی‌ خواهان همچنین بر رفع تحریم‌ ها از سوی دولت مرکزی اوکراین نسبت به مناطق تحت تسلطشان تاکید دارند.

کد N715121

وبگردی