آفتاب

اظهارات شاهسون پس از تماشای «مزار شریف»

اظهارات شاهسون پس از تماشای «مزار شریف»

الله‌مدد شاهسون پس از تماشای فیلم «مزار شریف» درباره‌ی ویژگی‌های این اثر سخن گفت.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایسنا، او که تنها دیپلمات ایرانی است که در ماجرای گروگان‌گیری دیپلمات‌های ایرانی در افغانستان در سال 77 زنده مانده است، همزمان با نمایش فیلم «مزار شریف» کار حسن برزیده گفت: گرچه با دیدن این فیلم حال و هوای خاصی دارم اما از گروه سازنده آن بسیار سپاسگزارم، بویژه از آقای برزیده که با مقاومت و صبر و حوصله‌اش این فیلم را ساخت در حالی که من از ساخت آن ناامید بودم.

شاهسون که روز 18 بهمن‌ماه همزمان با نمایش فیلم «مزار شریف» در برج میلاد حضور داشت، اضافه کرد: با دیدن این فیلم یاد و خاطره تلخ شهدای مزار شریف دوباره زنده و مظلومیت‌ آن‌ها مطرح شد.

این دیپلمات که سال 77 در شرایط بسیار دشواری طی 19 روز خود را از افغانستان به ایران رسانده است، یادآور شد: در آن 19 روز اتفاقات بسیاری پیش آمد اما نمی‌شد تمام آن واقعیات را در فیلم نشان داد و به همین دلیل تلاش شد چکیده آن اتفاقات در فیلم نمایش داده شود.

شاهسون ادامه داد: شاید لطف خداوند بود که من زنده بمانم و مسائل را بگویم.

او با ابراز تأسف از برخوردی که بعد از بازگشتش به ایران با او شده است، خاطرنشان کرد: تصورم بود بعد از بازگشتم به ایران با خوش‌آمدگویی روبرو شوم و بگویند قهرمان خوش‌آمدی. من سرهنگ ارتشم و طبق قانون به افرادی مشابه من که در این شرایط قرار می‌گیرند و مقاومت می‌کنند، مدال قهرمانی می‌دهند. من آن زمان پرسیدم که چرا به من مدال نمی‌دهید؟! اما متأسفانه دوستان کوتاهی کردند.

الله‌مدد شاهسون اضافه کرد: وزارت خارجه ما اشتباه کرد که ما را به پاکستان سپردریال هرچند در همان دوره بارها نامه دادم و پرسیدم چرا ما را به این‌ها سپرده‌اید، نظر آقایان این بود و تأکید داشتند که ما آنجا بمانیم.

این دیپلمات در پایان صحبتش با ابراز تأسف از شهادت دیگر دیپلمات‌های ایرانی در مزار شریف گفت: خدا را شاکرم که بعد از 17 سال نتیجه زحمات آقای برزیده به بار نشست و با ساخت این فیلم آن خاطره تلخ دوباره زنده شد.

همچنین حسن برزیده کارگردان این فیلم نیز در جمع خبرنگاران گفت: نمی‌خواستم فیلم‌ام به شکواییه‌ای تبدیل شود که پشت تریبون‌ها مطرح می‌شود.

او تأکید کرد: این ماجرا تمام نشده است و این فیلم بهانه‌ای برای پیگیری آن است و در همین راستا از آقای روحانی درخواست جدی برای پیگیری این مسئله دارم.

انتهای پیام

کد N714992

وبگردی