آفتاب
ایندیپندنت خبر داد:

گزارش محرمانه ارتباط عربستان با حملات 11 سپتامبر منتشر می شود

گزارش محرمانه ارتباط عربستان با حملات 11 سپتامبر منتشر می شود

یک روزنامه غربی از بررسی موضوع انتشار گزارش محرمانه نقش عربستان در حملات 11 سپتامبر سال 2001 و همچنین ارتباط آل سعود با القاعده خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، از گزارشی که توسط کنگره آمریکا در مورد حادثه 11 سپتامبر 2001 منتشر شده 28 صفحه به صورت محرمانه باقی مانده است. این 28 صفحه مربوط به ارتباط عربستان سعودی با این حملات و کمک های مالی آل سعود به رهبران القاعده است. 

در همین رابطه ایندیپندنت در شماره امروز خود از بررسی موضوع انتشار این اسناد محرمانه توسط باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، خبر داده است. 

اطلاعات اصلی مندرج در این 28 صفحه بر اساس اعترافاتی است که «ذکریا ماوسائویی» از اعضای ارشد القاعده کرده است. 

در بخشی از مطالب مندرج در این 28 صفحه به ارتباط گسترده اعضای ارشد عربستان سعودی از جمله «ترکی الفیصل» سفیر سابق عربستان در آمریکا، با شخص «بن لادن» رهبر سابق القاعده، اشاره شده است. 

انتشار این اسناد بدون شک موجب بروز تنش های جدیدی میان عربستان و آمریکا خواهد شد. 

در تاریخ 11 سپتامبر سال 2001، چند نفر از اعضای القاعده با ربودن چند فروند هواپیما به برج های تجارت جهانی و همچنین ساختمان پنتاگون حمله کردند که همن امر موجب لشکر کشی آمریکا به افغانستان و عراق شد. 

در همان زمان برخی کارشناسان به نقش عربستان در این ماجرا پرداختند اما اسناد محرمانه آمریکا در مورد ارتباط آل سعود با عوامل این حملات تا کنون افشا نشده است. 

کد N714899

وبگردی