آفتاب
مقتدایی:

تربیت طلبه مهذب جامعه را اخلاق‌مدار می‌کند

تربیت طلبه مهذب جامعه را اخلاق‌مدار می‌کند

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: تربیت طلبه مهذب علاوه بر اینکه برای اساتید اخلاق منفعت معنوی دارد، در ترویج اخلاق جامعه و مردم نیز سهم بسزایی دارد.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: تربیت طلبه مهذب علاوه بر اینکه برای اساتید اخلاق منفعت معنوی دارد، در ترویج اخلاق جامعه و مردم نیز سهم بسزایی دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، آیت‌الله مرتضی مقتدایی در نهمین نشست هم‌اندیشی اساتید اخلاق حوزه‌های علمیه سراسر کشور با تبریک ایام الله دهه فجر، اظهار کرد: 22 بهمن با سقوط نظام دیکتاتوری و استقرار نظام الهی و اسلامی در کشور مصادف است.

وی با اشاره به این‌که «لازم است شور و هیجان ملت را در دهه فجر سال 57 برای نسل‌های جدید تبیین کرد» گفت: امام خمینی(ره) هدایت بی‌نظیر و بی بدیلی داشتند که برگرفته از رهبری‌های نبی مکرم اسلام و حضرت سیدالشهدا(ع) بود و به همین دلیل رهبری ایشان تاثیرگذار بود.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه ابراز امیدواری کرد: روحانیت وظیفه خود را در حفظ پیشرفت و تقویت نظام جمهوری اسلامی ایفا کند.

مقتدایی بر ضرورت انس و الفت اساتید اخلاق با طلاب تاکید و اظهار کرد: ترویج اخلاق از سوی اساتید با عمل و کردار خود امر بسیار مبارکی است که رضایت امام زمان(عج) را در پی خواهد داشت.

وی افزود: ترویج اخلاق در حوزه، وظیفه و مسئولیت برای حوزویان محسوب می‌شود که اگر نسبت به این مسئله کوتاهی شود در روز قیامت مسئول خواهند بود.

مقتدایی با تاکید بر این‌که «طلاب نیازمند اخلاق و درس اخلاق هستند» گفت: اگر حوزه طلاب فاضل داشته باشد در بین مردم تاثیرگذاری بالاتری خواهد داشت.

وی افزود: طلاب در مناطق مختلف کشور می‌توانند همانند انبیا به ترویج دین بپردازند؛ مردم انتظار دارند از روحانیت استفاده علمی کنند و از عملکرد وی نیز الگوبرداری نمایند.

مقتدایی با بیان این‌که «شبکه وسیع و گسترده‌ای، حوزه‌ها را به یکدیگر ارتباط می‌دهد» گفت: از شوراهای استانی برای معرفی و اعزام اساتید اخلاق کمک گرفته شود.

رئیس شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران با بیان این‌که «امروز شرایط اخلاقی مناسبی با وجود رسانه‌های مجازی، اینترنت و تبلیغات سوء دشمنان در کشور وجود ندارد» تصریح کرد: امروز تبلیغات سوء و فساد، جوانان را تهدید می‌کند؛ شرایط اخلاقی در حوزه‌ها خیلی بهتر است اما شان حوزه‌ها بالاتر از وضعیت امروز است.

مقتدایی افزود: اساتید اخلاق با همت خود، اخلاق و رفتار طلبگی را به طلاب نشان دهند.

وی بر لزوم توجه به اخلاق طلاب در حوزه تاکید کرد و گفت: اساتید و بزرگان گذشته حوزه از تواضع و اخلاق مثال زدنی برخوردار بودند و همواره مراقب رفتارهای طلاب بودند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه افزود: اساتید اخلاق در حوزه‌های استانی مستقر شوند تا طلاب رفتارهای آن‌ها را مشاهده کنند و صرفا به تدریس اکتفا نشود.

مقتدایی با تاکید بر این‌که «اساتید اخلاق در بیان تذکرات اخلاقی برای ممانعت از انحراف نقش چشمگیری دارند» گفت: عمل اساتید اخلاق به مراتب از آن چه گفته می‌شود بالاتر است.

وی با بیان این‌که «رفتار و کردار با اخلاص اساتید به طلاب منتقل می‌شود و آن‌ها الگوگیری می‌کنند» تصریح کرد: اگر اساتید به حرف و قول خود عمل نکنند، تاثیر منفی در طلاب دارد و به همین دلیل باید اساتید نیز از رفتارهای خود مراقبت کنند.

نائب رئیس جامعه مدرسین افزود: تربیت طلبه مهذب علاوه بر اینکه برای اساتید اخلاق منفعت معنوی دارد، در ترویج اخلاق جامعه و مردم نیز سهم به سزایی دارد.

انتهای پیام

کد N710086

وبگردی