آفتاب

تظاهرات هزاران نفری حامیان دموکراسی در هنگ‌کنگ

تظاهرات هزاران نفری حامیان دموکراسی در هنگ‌کنگ

هزاران تن از حامیان دموکراسی در خیابان‌های سراسر هنگ‌کنگ دست به راهپیمایی زدند که بزرگترین تظاهرات گسترده از سال گذشته میلادی محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، معترضان با سر دادن شعارهایی چترهای زردرنگ به دست داشتند که نماد تظاهرات نخستین هنگ کنگی‌هاست؛ فعالان دموکراسی در تظاهرات اولیه از چترهای زردرنگ به عنوان سپر دفاعی در مقابل اسپری فلفل پلیس استفاده می‌کردند.

این تظاهرات در روز یکشنبه و کاملا صلح آمیز برگزار شد. راهپیمایی سالانه در اول ژانویه برگزار می‌شود اما امسال به خاطر همزمانی دور دوم رایزنی‌های دولتی درباره اصلاحات انتخاباتی برای تعیین مدیریت اجرایی این دولت شهر به تاخیر افتاد.

معترضان با تصمیم چین برای دست داشتن در انتخاب کاندیداهای مدیریت اجرایی این دولت شهر مخالف هستند. این انتخابات 2017 برگزار می‌شود. برنامه‌ریزی نهایی برای این روند نیازمند برای اکثریت دو سومی شورای قانونگذاری هنگ کنگ پیش از ارائه به مقام‌های پکن است. اما قانونگذاران حامی دموکراسی این دولت شهر که 40 درصد کرسی‌ها را در شورای قانونگذاری در اختیار دارند، گفته‌اند که پیشنهاد نظارت پکن بر کاندیداها را وتو می‌کنند.

یکی از معترضان در این رابطه گفت: این یک حق رای عمومی من درآوردی و جعلی است ما نمی‌خواهیم آن کسی را که آنها می‌گویند انتخاب کنیم.

سازمان دهندگان این تظاهرات اعلام کردند که 13 هزار تن در این راهپیمایی شرکت داشتند در حالی که پلیس تعداد شرکت کنندگان را 8000 تن اعلام کرد. پلیس هنگ کنگ هیچ مخالفتی با برگزاری این راهپیمایی نکرد اگرچه هشداری از سوی دپارتمان‌ پلیس این دولت شهر به سازمان‌دهندگان این راهپیمایی مبنی بر برگزاری آرام و صلح آمیز آن ابلاغ و گفته شد که سازمان دهندگان باید از عدم اشغال مجدد خیابان‌ها و معابر همانند آنچه که سال گذشته میلادی رخ داد مطمئن شوند.

انتهای پیام

کد N705883

وبگردی