آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

احمدرضا خزایی: از ظرفیت فضای مجازی برای انعکاس نامه رهبری استفاده کنیم

احمدرضا خزایی: از ظرفیت فضای مجازی برای انعکاس نامه رهبری استفاده کنیم

یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: باید از فضای مجازی برای شناساندن هرچه بهتر دین رحمانی اسلام به جهان استفاده کرد تا اثرات نامه اخیر مقام معظم رهبری نیز بیش‌تر منعکس شود.

احمدرضا خزایی، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ارزیابی از نامه اخیر مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی و آمریکایی درباره اسلام، اظهار کرد: در مورد نامه اخیر مقام معظم رهبری باید به دو نکته توجه داشت؛‌ نکته اول مفهوم پیام مقام معظم رهبری و نکته دیگر وظیفه علمای دینی و روشنفکران دین اسلام در مورد انعکاس این پیام است.

او در مورد محتوای نامه مقام معظم رهبری گفت: در این نامه مقام معظم رهبری ضمن این که احترام ویژه‌ای برای پدران و مادران جوانان غربی قائل شده‌اند، اما به دلیل این‌که آینده این کشورها در دست جوانان است، این نامه را خطاب به همین جوانان نوشتند. مقام معظم رهبری ضمن احترام به دولتمردان و سیاستمداران غربی در نامه خود نوشتند که این افراد با آن که حقیقت را می‌دانند راه انحراف در پیش گرفته‌اند. به دلیل آن که جوانان حقیقت‌جو هستن، آیت الله خامنه‌ای جوانان را مخاطب خود قرار داده‌اند،‌ زیرا جامعه هدف؛ جامعه جوان کشورهای اروپایی و آمریکا هستند.

خزایی ادامه داد: مقام معظم رهبری بهترین گروه، یعنی جوانان را مخاطب خود قرار داده است. هم‌چنین سوال‌هایی که مقام معظم رهبری در این نامه مطرح کرده‌اند جوانان را به اندیشیدن وا داشته است، ‌سوالی که در این باره مطرح شد این بود که انگیزه غرب از این میزان بسیار بالای سیاه‌نمایی علیه اسلام چیست؟ اسلامی که در طی قرون متمادی و تمدن علمی و فکری جهان را به وجود آورده است، پس چه اتفاقی افتاده است که همان تمدنی که به گفته خود اروپایی‌ها، دانش، علم و پیشرفت خود را مدیون آن هستند، امروزه سیاه‌نمایی‌های گسترده‌ای علیه اسلام صورت می‌گیرد؟

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: مقام معظم رهبری در این نامه از جوانان غربی خواستند تا به این مسأله بیندیشند که چه کسانی از این سیاه‌نمایی و اسلام هراسی سود می‌برند. هم‌چنین مقام معظم رهبری خطاب به این جوانان تأکید کرده است که شما باید اسلام را از منابع اصلی مثل قرآن کریم بشناسید و فقط محدود به رسانه‌ها و ایدئولوژی‌های غرب برای شناخت اسلام نباشید.

خزایی درباره وظیفه علمای اسلام و کسانی که در جایگاهی هستند که می‌توانند پیام مقام معظم رهبری در سطح جهان را انعکاس دهند، گفت: هم اکنون علمای اسلام و اندیشمندان برای تبلیغ و تبیین نامه مقام معظم رهبری برای غربی‌ها به خصوص جوانان و استفاده از این فرصت برای شناختن هرچه بهتر اسلام به جوامع غربی استفاده کنند. البته کسانی باید ابعاد اسلام را مطرح کنند که به درک عمیق، روشن و دارای چارچوب از اسلام رسیده باشند؛‌ و زیبایی اسلام را که یک دین رحمانی و متفکرانه است به غرب بشناسانند، اما در صورتی که بخواهند دین اسلام را با چهره‌ای خشن معرفی کنند نمی‌توان با برخی دسیسه‌ها برای افزایش موج اسلام هراسی مقابله کرد.

او افزود: در این زمینه کسانی باید فعالیت کنند که دین اسلام را به عنوان دین رفعت و هم زیستی مسالمت‌آمیز با همه ادیان را به دیگران بفهمانند؛ این افراد باید در قالب گفت‌وگو،‌ سمینار، کنفرانس و مقالات متعدد به تبیین و تبلیغ دین اسلام بپردازند.

خزایی تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم که اگر بخواهیم از ظرفیت فضای مجازی برای تبلیغ اسلام استفاده نکنیم و از آن فاصله بگیریم، طبیعی است که این فضا از اندیشه‌ها و رفتارهای غربی پر شود. پس می‌شود از فضای مجازی برای شناساندن هرچه بهتر دین رحماین اسلام به جهان استفاده کرد تا اثرات نامه مقام معظم رهبری نیز بیش‌تر منعکس شود.

این کارشناس مسائل سیاسی هم‌چنین در مورد نحوه تأثیر نامه اخیر مقام معظم رهبری در کاهش روند پیوستن جوانان اروپایی به گروه‌های تروریستی مثل داعش، اظهار کرد: به این دلیل که جوانان حقیقت‌جو و آرمان طلب هستند، سوالاتی که مقام معظم رهبری در نامه خود مطرح کردند باعث می‌شود این جوانان به اندیشه وادار شوند و در صورتی که جوانان به صورت عمیق تفکر کنند، باعث خواهد شد به دنبال دین‌های ساختگی نخواهند رفت چون مقام معظم رهبری نیز تأکید کرده‌اند که دین را از منابع اصلی خود مثل قرآن بشناسند.

او افزود: در اسلام چیزی به عنوان افراط و خشونت وجود ندارد؛ اسلام ناب محمدی دین رحمت، عزت و محبت است و وقتی که جوانان این حقیقت‌های اسلام را درک کنند و بشناسد دیگر به هیچ عنوان به دنبال گروه‌های تروریستی نخواهد رفت.

انتهای پیام

کد N701187

وبگردی