آفتاب

روسای قبایل عراق: اوباما به قولش عمل کند

روسای قبایل عراق: اوباما به قولش عمل کند

رئیس گروه شبه نظامیان "شورای بیداری عراق" پس از حمله شبه نظامیان داعش به منطقه اقامت خود و خانواده‌اش به عدم تاثیرات حملات هوایی ضد داعش در عراق اذعان کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، هفته گذشته ساعاتی پس از دیدار وگفت‌وگوهای شیخ احمد ابوریشه، رهبر گروه شورای بیداری عراق با ژنرال جان آلن، نماینده ویژه اوباما در ائتلاف ضد داعش، شبه نظامیان داعش به اقامتگاه و منطقه زندگی ابوریشه و خانواده‌اش حمله کرده و خانه‌ها و مسجد این منطقه را تخریب کردند.

پس از این حمله، ابوریشه در مصاحبه‌ای با یاهو گفت: این حمله پیامی به آمریکا بود که شما نمی‌توانید از هیچ کس حفاظت کنید. ما به همه‌جا دسترسی داریم.

پس از این حمله همچنین ابوریشه و سایر رهبران قبایل اهل تسنن هم صدا با برخی کارشناسان ضد تروریسم آمریکا اظهار کردند، این حمله محدود بودن استراتژی آمریکا را آن هم در زمانی نشان می‌دهد که رئیس جمهور آمریکا با درخواست از کنگره به دنبال تصویب قانونی جدید برای استفاده از نیروهای نظامی علیه داعش است.

به رغم آزادی کوبانی هنوز استان الانبار در دست داعش است. استان الانبار در جنگ علیه داعش اهمیتی اساسی و نمادین دارد. الانبار بزرگترین استان عراق است که بخش بزگری از غرب این کشور را در بر می‌گیرد. این در حالی است که گفته می‌شود گروه داعش اکتنون کنترل 85 درصد این استان را در دست دارد. علاوه بر این قبال اهل تسنن در خارج کردن نیروهای القاعده از این منطقه در شورش هشت سال گذشته این شبه نظامیان کمک‌های بسیاری به نیروهای آمریکایی کردند. به همین دلیل است که این قبایل اکنون از آمریکا انتظار دارند تا برای آزادسازی این منطقه کمک کنند.

در همین حال ابوریشه با اشاره به حملات هوایی ائتلاف ضد داعش در مصاحبه خود با یاهو اظهار کرد: این حملات هوایی پیشرفت داعش را متوقف نکرده است. آنها هنوز توانایی این را دارند تا مناطق بیشتری را غصب کنند.

در اظهاراتی دیگر طی دیدار مقامات آمریکایی با مقامات دولتی و استانی الانبار، عراقی‌ها افزایش حمایت‌های نظامی آمریکا از جمله ارسال سلاح برای ارتش عراق، پهپادهای بیشتر جهت حمله به موج جنگجویان خارجی و از همه مهمتر بازگشت نیروهای زمینی آمریکایی به عراق را خواستار شدند.

ابوریشه در این دیدار اظهار کرده است که یک لشکر ارتش آمریکا و دو تیپ از نیروهای دریایی این کشور برای خارج کردن داعشی‌ها از الانبار لازم است.

به گفته منبع حاضر در این جلسات، مقامات آمریکایی با سکوت کردن در مقابل سخنان ابوریشه مبنی بر اعزام نیروی زمینی بر آگاهی خود از دستور اوباما صحه گذاشته‌اند. پیشتر اوباما بازگشت نیروهای زمینی به عراق را به طور کامل و قطعی رد کرده بود.

ابوریشه در ادامه اظهاراتش با اشاره به دیدار با اوباما در سال 2008 در رمادی عنوان کرد: اوباما در آن زمان گفت ما به شما پشت نکرده و فداکاری‌های شما را فراموش نمی‌کنیم. اکنون پیام ما این است؛ ما از اوباما می‌خواهیم که به قول خود عمل کند.

انتهای پیام

کد N698716

وبگردی