آفتاب

تحولات منطقه محور گفت‌وگوی اوباما و پادشاه جدید عربستان در ریاض

تحولات منطقه محور گفت‌وگوی اوباما و پادشاه جدید عربستان در ریاض

باراک اوباما در سفر کوتاه خود به عربستان با پادشاه جدید این کشور در ریاض دیدار و در خصوص روابط میان دو کشور، اوضاع حقوق بشر، اوضاع منطقه به ویژه سوریه و همچنین مساله هسته‌ای ایران بحث و تبادل نظر کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در سفر کوتاه خود به ریاض ضمن عرض تسلیت به سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه جدید عربستان به دلیل فوت ملک عبدالله، پادشاه پیشین این کشور، با وی در خصوص روابط دو جانبه و راه‌های تحکیم این روابط در تمامی زمینه‌ها بحث و گفت‌وگو کرد.

سلمان بن عبد العزیز، پادشاه 79 ساله عربستان در پایین پله‌های هواپیما به استقبال باراک اوباما و همسرش میشل اوباما آمد.

در این سفر 30 شخصیت سیاسی نیز باراک اوباما را همراهی کردند.

دو طرف همچنین در خصوص مسائل اقتصادی، منطقه و بین‌المللی از جمله حل درگیری‌ها میان اسرائیل و فلسطین با توجه به قطعنامه‌های سازمان ملل و طرح صلح عربی و همچنین مساله هسته‌ای ایران و حقوق بشر در عربستان بحث و گفت‌وگو کردند.

اوباما و سلمان بن عبدالعزیز بر اهمیت افزایش تلاش‌های مشترک برای مبارزه با تروریسم تاکید و در خصوص اوضاع منطقه از جمله بحران سوریه و پیامدهای اوضاع یمن و همچنین اهمیت تحقق امنیت و ثبات در منطقه بحث و تبادل نظر کردند.

دو طرف همچنین در خصوص لزوم حمایت از مخالفان سوریه به تبادل نظر پرداختند.

خبرگزاری رویترز اعلام کرد که سلمان بن عبدالعزیز در این دیدار درباره برنامه هسته‌ای ایران هیچ محافظه‌کاری نشان نداده و به اوباما گفته است که ایران نباید سلاح هسته‌ای در اختیار داشته باشد.

پادشاه عربستان همچنین از سفر اوباما و تسلیت وی به خاطر درگذشت پادشاه پیشین قدردانی و سفر اوباما را ادامه نشست‌ها میان رهبران این دو کشور دانست.

در این دیدار مقرن بن عبدالعزیز آل سعود، ولیعهد عربستان، خالد بندر بن عبدالعزیز، رئیس سازمان اطلاعات، متعب بن عبدالله بن عبدالعزیز، رئیس گارد ملی، محمد بن نایف بن عبدالعزیز، جانشین ولیعهد، محمد بن سلمان بن عبدالعزیز، وزیر دفاع و چند مسئول عربستانی دیگر و همچنین جان کری، وزیر خارجه آمریکا، سوزان رایس، معاون امنیت ملی آمریکا، جیمز بیکر، از وزرای خارجه سابق ایالات متحده و چند مسئول آمریکایی دیگر حضور داشتند.

انتهای پیام

کد N697833

وبگردی