آفتاب

مامور پیشین سازمان سیا به درز اطلاعات محرمانه در مورد ایران متهم شد

مامور پیشین سازمان سیا به درز اطلاعات محرمانه در مورد ایران متهم شد

دادگاه رسیدگی کننده به اتهام مامور سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در مورد درز اطلاعات محرمانه درباره ایران، وی را در این مورد گناهکار دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، دادگاه رسیدگی کننده به اتهامات «جفری استرلینگ»، وی را در مورد درز اطلاعات محرمانه در مورد عملیات های سازمان سیا در خصوص ایران گناهکار دانست. 

آمریکا که در سال های اخیر با درز گسترده اطلاعات محرمانه خود از سوی افرادی چون اسنودن و برادلی مانینگ مواجه بوده و تلاش زیادی برای جلوگیری از این پدیده انجام داده، محکوم شدن استرلینگ را یک موفقیت برای خود می داند. 

در همین رابطه واشنگتن پست می نویسد: این یک پیروزی چشمگیر برای دادستانی و دولت است که پس از تلاش سخت آنها برای فرو نشاندن درز اطلاعات از سوی افراد رخ می‌ دهد.

محکوم شدن استرلینگ در حالی انجام می شود که دادستانی ایالات متحده، پرونده‌های مشابهی نیز در مورد برخی ماموران پیشین سازمان‌های اطلاعاتی آن کشور باز کرده است. جفری استرلینگ، ۴۷ ساله، در پایان ماه آوریل، سه ماه دیگر، حکم نهایی خود را خواهد گرفت و تا آن زمان آزاد خواهد بود.

اریک هولدر، دادستان کل ایالات متحده، می‌گوید محکومیت استرلینگ عادلانه بوده است.

این مامور پیشین سازمان «سیا» در دهه نود میلادی، به مدت ۹ سال برای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا کار می‌کرد و در دی ماه سال ۱۳۸۹ خبر بازداشت او منتشر شد.

استرلینگ متهم به افشای اطلاعات در مورد عملیات های مخفی سازمان سیا علیه برنامه هسته ای ایران به رسانه ها از جمله نیویورک تایمز است. گفته می شود استرلینگ این اطلاعات را در اختیار «جیمز رایزن» خبرنگار نیویورک تایمز قرار داده و رایزن نیز در کتابی با عنوان «وضعیت جنگی»، جزئیاتی در مورد آن فعالیت‌ ها نوشته است.

کد N695902

وبگردی