آفتاب

چگونه یک رشته به صنایع دستی اضافه می‌شود؟

چگونه یک رشته به صنایع دستی اضافه می‌شود؟

مدیرکل دفتر حمایت از تولید صنایع دستی از چگونگی اضافه شدن رشته‌های جدید به صنایع دستی خبر داد.

«کامران سبزه میدانی در گفت‌وگو با خبرنگار صنایع دستی ایسنا، درباره شرایط اضافه شدن رشته‌های جدید به صنایع دستی بیان کرد: رشته‌های بومی صنایع دستی در استان‌ها و تغییرات کاربردی که به روی آن انجام می‌گیرد و همچنین یک‌سری رشته‌ها و محصولاتی که از سوی صنعتگر ابداع می‌شود، توسط شورای فنی استان کارشناسی و تأیید می‌شود. پس از تشکیل گروه کارشناسی دیگری در تهران، آن رشته براساس تکنیک ساخت در حوزه صنایع دستی و میزان دخالت دست در آن هنر، مصوب و جزو صنایع دستی استان تعریف می‌شود.

او گفت: برخی محصولات زیرگروه رشته‌های اصلی صنایع دستی می‌شوند، مثلا در کنار خاتم‌سازی باید زیرفعالیت‌های آن مثل جعبه‌سازی انجام گیرد. درواقع جعبه سازی با خاتم‌سازی عجین شده است اما چون جعبه سازی قبلا جزو صنایع دستی نبوده است بنابراین آن را به گروه صنایع دستی اضافه کردیم.

مدیرکل دفتر حمایت از تولید صنایع دستی همچنین درباره اضافه شدن برخی از صنایع دستی ترکیبی که دانشجویان این رشته آن را متولد می‌کنند اظهار کرد: ما از دانشجویان تقاضا می‌کنیم تا پروسه تولید و شیوه تکنیک کار را به دفاتر صنایع دستی استان خودشان بفرستند تا معاونان و کارشناسان آن را بررسی کنند و اگر به نتیجه رسیدند، آن رشته را تعریف و به ما اعلام کنند، ما هم سالانه رشته‌ها را بررسی مجدد و آن رشته را به گروه صنایع دستی اضافه می‌کنیم. اما بیشتر به دنبال رشته‌هایی هستیم که اگر هم تلفیقی است باید حتما زیرساخت اولیه داشته باشد. مثلا اگر غالب کار سفال است و جاجیم را هم به آن اضافه می‌کنند، آن رشته با عنوان سفال و سرامیک تعریف می‌شود.

سبزه‌میدانی همچنین درباره کاموا بافی که جزو صنایع دستی نیست، گفت: این کار اصلا زیرمجموعه ما نیست و چون این افراد کار دستی انجام می‌دهند باید در حوزه فنی حرفه‌ای به عنوان کار آفرین فعالیت کنند و تنها بافتن با سه میل به بالا جزو صنایع دستی جای گرفته است.

انتهای پیام

کد N694369

وبگردی