آفتاب

گوتیرس: بحران سوریه به تهدید برای ثبات جهانی تبدیل شده است

گوتیرس: بحران سوریه به تهدید برای ثبات جهانی تبدیل شده است

کمیسیونر ارشد سازمان ملل در امور آوارگان با بیان این که بحران‌های انسانی نشانگر شکستی بزرگ در جهان است، تصریح کرد بحران سوریه تبدیل به تهدیدی بزرگ برای ثبات جهانی شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، آنتونیو گوتیرس، کمیسیونر ارشد سازمان ملل در امور آوارگان در گفت‌وگویی مطبوعاتی تصریح کرد: در حال حاضر برای نخستین بار از زمان جنگ جهانی دوم به دلیل درگیری‌ها در مناطق مختلف جهان بیش از 50 میلیون آواره داریم. اما آنچه که ما را نگران می‌کند این است که ظرف چند سال اخیر این مساله شدیدتر شده است. در سال 2011، به دلیل درگیری‌ها، روزانه 14 هزار تن از خانه و کاشانه خود فرار کردند. در سال 2012 این تعداد به روزانه 23 هزار تن افزایش یافت و در سال 2013 نیز این تعداد به حدود 32 هزار تن در روز رسید.

وی افزود: ما این گونه شاهد پیامدهای وخیمی هستیم که به دلیل بحران‌های جدید و بحران شدید در سوریه ایجاد می‌شود. بحران‌هایی که مانند درگیری‌های فلسطین-اسرائیل و رخدادها در افغانستان و سومالی پایان نمی‌یابد و نیاز شدیدی را برای حمایت‌ها و نجات جان افراد نیازمند در جهان ایجاد می‌کند.

گوتیرس عنوان داشت: جامعه بین‌الملل هنوز حجم نیازهای مبرم به کمک‌های انسانی را درک نکرده است. من معتقدم که جهان باید نحوه اولویت‌ دهی‌های خود را تغییر دهد چرا که ما در مرحله نخست شاهد رنج‌های بسیار هستیم و دوم این که بحران‌های انسانی نشانگر شکست بزرگی در جهان است.

وی افزود: اگر به بحران سوریه بنگریم می‌بینیم که فقط یک فاجعه انسانی در کار نیست. بلکه این بحران تبدیل به تهدید بزرگی برای ثبات جهانی شده است. عراق نیز در این فاجعه غوطه ور شده است. لبنان نیز در وضعیت بسیار نابسامانی قرار دارد.

این مقام سازمان ملل گفت: نام حدود 8 / 3 میلیون آواره سوری در کشورهای همسایه سوریه ثبت شده است اما اسامی بسیاری نیز ثبت نشده است که آن‌ها خواهان کمک هستند.

انتهای پیام

کد N694071

وبگردی