آفتاب

سیستم ایمنی نوزادان توان مقاومت در برابر بیماری را ندارد؟

سیستم ایمنی نوزادان توان مقاومت در برابر بیماری را ندارد؟

عموم مردم بر این باورند که نوزادان بسیار ضعیف هستند و بدون مراقبت همیشگی توان تحمل در برابر آلودگی‌های محیطی را ندارند. تصوری که فاصله بسیاری با واقعیت دارد و صحت چندانی ندارد.

به گزارش پایگاه خبری سلامانه به نقل از natureworldnews، بر اساس یافته‌های دانشمندان سیستم ایمنی بدن نوزادان بسیار قوی‌تر  از آن چیزی است که در تصور ماست. درواقع بدن نوزادان به‌صورت طبیعی توان مقاومت و مقابله با برخی باکتری‌ها و مشکلاتی هم چون التهاب‌های بدنی را دارد. اگرچه نقش و ساختار سیستم ایمنی نوزادان با بزرگ‌سالان متفاوت است، اما همین سیستم ایمنی به‌ظاهر تکامل نیافته در بسیاری از شرایط از نوزاد محافظت می‌کند.
سیستم ایمنی بدن ما از دو نوع سلول بسیار مهم نوتوروفیل ها و لنفوسیت‌ها تشکیل‌شده است، که هرکدام از آن‌ها به سلول‌های B و سلول‌های T تقسیم می‌شوند. نوتروفیل ها نقش مهمی در مقاومت علیه عفونت‌ها بازی می‌کنند، درحالی‌که سلول‌های B در بدن پادتن تولید می‌کنند و سلول‌های T ویروس‌ها و میکروب‌ها را نشانه می‌روند.
اما درگذشته پزشکان از عدم توانایی مقابله نوزادان در برابر باکتری‌های سخن می‌گفتند، این نگرانی از تلقی غلط آن‌ها نسبت به تشکیل نشدن سلول‌های T نشأت می‌گرفت. بنابراین گرچه عملکرد سیستم ایمنی نوزادان با بزرگ‌سالان کاملاً متفاوت است، ولی این تفاوت دلیلی موثق برای ضعیف بودن مقاومت بدنی نوزادان نیست. درواقع همین سیستم ایمنی است که نوزادان از بسیاری عفونت‌های رحمی مصون می‌دارد.
کد N689817

وبگردی