آفتاب

پوروشنکو مدعی حضور بیش از 9000 سرباز روس در شرق اوکراین شد

پوروشنکو مدعی حضور بیش از 9000 سرباز روس در شرق اوکراین شد

رئیس جمهور اوکراین در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس، روسیه را به داشتن بیش از ۹۰۰۰ سرباز، ۵۰۰ تانک،‌ توپخانه و نفربرهای زرهی در شرق کشورش متهم کرد این در حالی است که رئیس صندوق بین‌المللی پول گفت: از کمک مالی بیشتر به کی‌یف همزمان با افزایش ضررهای اقتصادی این کشور حمایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، مسکو پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین را برای ارائه مدرک در راستای ثابت کردن ادعاهایش به چالش کشیده است. با این حال پوروشنکو در این ادعاهای خود از حمایت ناتو برخوردار است که می‌گوید میزان تجهیزات نظامی سنگین نیروهای روسیه در شرق اوکراین افزایش یافته و خواستار خروج فوری این تسلیحات شده است.

پوروشنکو گفت: نیروهای روسیه با طیف گسترده‌ای از تسلیحات سنگین همچون تانک، آتش بارهای سنگین و خودروهای زرهی حمایت می‌شوند. اگر این تهاجم محسوب نمی‌شود، پس تهاجم چیست؟ پوروشنکو همچنین از مسکو خواست تا از توافقنامه صلح مینسک پیروی کند.

وی افزود: راه حل بسیار ساده است و آن توقف تامین تسلیحاتی، خروج نیروها و بستن مرز است. اگر شما می‌خواهید راجع به مساله دیگری صحبت کنید، بدان معناست که شما برای صلح نیامده‌اید بلکه برای جنگ آمده‌اید.

در همین حال سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه ضمن تلاش برای رد این اتهامات گفت: امیدوار است با وجود از سرگیری درگیری‌ها در شرق اوکراین مذاکرات موثر باشد.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در بلاروس گفت: ما به مدت چند ماه نیروهای روسیه در اوکراین را زیر نظر گرفته و شاهد افزایش تعداد تانک‌ها، قطعات آتش بار و دیگر تجهیزات سنگین در چند وقت اخیر بوده‌ایم.

این در حالی است که اقتصاد اوکراین به خاطر جنگ با شورشیان در آستانه ورشکستگی قرار گرفته و اقتصاد دانان هشدار داده‌اند که اگر برنامه کنونی وام صندوق بین‌المللی پول تقویت نشود کمبود 15 میلیارد دلاری بودجه اوکراین جبران نخواهد شد.

پوروشنکو به کریستین لاگارد رئیس صندوق بین‌المللی پول در نشست داووس گفت: دولت کیف خواستار کمک مالی بیشتر است.

لاگارد در بیانیه‌ای گفت: پوروشنکو به من اطلاع داده که مقامات اوکراین خواستار برنامه‌ای چند ساله برای جایگزینی با برنامه کنونی صندوق بین‌المللی پول هستند.

وی افزود: هیات صندوق بین‌المللی پول به زودی درباره این درخواست مذاکره خواهد کرد. من معتقدم که صندوق بین‌المللی پول از این درخواست کی‌یف حمایت خواهد کرد. بسته کمک مالی کنونی صندوق بین‌المللی پول که در آوریل سال گذشته میلادی توافق شد، به ارزش 17 میلیارد دلار است و تا کنون 4.6 میلیارد دلار از آن در دو قسط پرداخت شده است.

از سوی دیگر در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر گسترش نواحی تحت کنترل شورشیان جدایی طلب حامی روسیه در شرق اوکراین، جان کری، وزیر خارجه آمریکا‌ آنها را به "غصب علنی خاک" اوکراین متهم کرد.

کری گفت: تشدید درگیری‌های اخیرا وضعیتی نگران کننده است و آمریکا به خصوص نگران تحرکات شورشیان در تلاش برای به دست گرفتن کنترل یک گذرگاه مهم خط آهن در شرق کشور است.

وی افزود، خط کنترلی که نواحی تحت کنترل شورشیان را از بقیه اوکراین جدا می‌کند گسترش زیادی یافته است.

کری ادامه داد:‌ این غصب فاحش خاک است و در نقض صریح موافقتنامه مینسک که آنها آن را امضا کرده‌اند اتفاق می‌افتد.

انتهای پیام

کد N688130

وبگردی