آفتاب
مفتح در نشست خبری:

نرخ مالیات در سال 94 افزایش نمی‌یابد/فروش شرکت‌های دولتی از طریق بورس

نرخ مالیات در سال 94 افزایش نمی‌یابد/فروش شرکت‌های دولتی از طریق بورس

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، گفت: در لایحه بودجه سال 94 نرخ مالیات افزایش نیافته و وفقط پایه مالیاتی افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار مهر محمد مهدی مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری مصوبات اخیر کمیسیون تلفیق را شرح داد.

وی با بیان اینکه برخی از موارد مالیاتی در کمیسیون مراعا مانده است، گفت: مالیات بر حقوق که مستلزم تعیین میزان افزایش حقوق است، حقوق ورودی، حقوق واردات خودرو، عوارض خروج از کشور، مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر فروش سیگار در کمیسیون مراعا مانده است.

نماینده مردم تویسرکان با بیان اینکه مالیات بر مشاغل با رشد 22 درصدی به تصویب رسید، گفت: در سال 93 پیش بینی عملکرد مالیات بر مشاغل 3 هزار و 100 میلیارد تومان بود، امسال نیز در لایحه بودجه سال 94 دولت خواستار کسب درآمد 3 هزار و 600 میلیارد تومانی از این محل شده بود. نمایندگان نیز در کمیسیون تلفیق درآمد سه هزار و 780 میلیارد تومانی را برای مالیات بر مشاغل به تصویب رساندند.

وی ادامه داد: مالیات متفرقه بر درآمد نیز در لایحه بودجه سال 94، 6 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود که در کمیسیون به 10 هزار میلیارد تومان افزایش یافت. دولت سال جاری نیز از این محل 6 هزار میلیارد تومان درآمد داشته است.

مفتح اظهار داشت: برای کاهش حجم بودجه مقرر شد تبصره هایی که در قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت به تصویب رسیده و مطمئن هستیم شورای نگهبان آن را تایید خواهد کرد از لایحه بودجه سال 94 حذف کنیم و در عوض احکامی که برای اجرای قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت نیاز به اصلاح آن وجود داشته باشد در لایحه بودجه سال 94 اصلاح شود.

مفتح گفت: کمیسیون تلفیق مقرر کرد 500 هزار تن قیر رایگان در اختیار وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن به نسبت 80 درصد برای وزارت راه و 20 درصد برای وزارت مسکن قرار گیرد تا به بازسازی راه های روستایی و بهسازی روستاها اختصاص یابد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق تصریح کرد: در بند دیگری مقرر شد وزارت نفت، فرآورده های نفتی که به صورت قاچاق و خارج از شبکه عرضه می شده است را در صورتی که در شبکه بفروشد، می تواند 90 درصد درآمد حاصل از این کار را به خزانه واریز کرده و 10 درصد آن را به وزارتخانه اختصاص دهد.

وی با بیان اینکه دولت در لایحه بودجه 94 به وزارت اقتصاد دارایی اجازه داده بود از طریق سازمان خصوصی سازی سهام دولت و شرکت های مادر تخصصی خلیج فارس و حقوق مالکانه را به فروش برساند، نصریح کرد:  کمیسیون مقرر کرد سهام این شرکت ها از طریق بورس و فرابورس فروخته شود.

مفتح اظهار داشت: در این  مصوبه کمیسیون تلفیق اجازه داد اراضی مسیرهای متروکه  که در مناطق شهری وجود دارد و امکان عبور سیل از آنها وجود ندارد از طریق مزایده به فروش برسد.

وی تصریح کرد: در لایحه بودجه سال 94 نرخ مالیات افزایش نیافته و فقط پایه مالیاتی افزایش پیدا کرده است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق، اظهار داشت: رئیس سازمان مالیاتی اعلام کرده که 20 درصد فرار مالیاتی در کشور وجود دارد که دستگاه ها باید روش هایی برای وصول آن را داشته باشند.

 

کد N684831

وبگردی