آفتاب

سفالینه ها و اشیای فلزی عصر آهن در «له لار» ایلام یافت شد

سفالینه ها و اشیای فلزی عصر آهن در «له لار» ایلام یافت شد

ایلام-کاوش های باستان شناسی هیات مشترک ایرانی- ایتالیایی در محوطه باستانی «له لار» واقع در استان ایلام به کشف آثار تاریخی مختلف از جمله سفالینه ها و اشیای فلزی عصر آهن در ایلام منجر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی میراث فرهنگی و گردشگری استان ایلام، سرپرست ایرانی گروه باستان شناسی له لار اظهار داشت: این برنامه پژوهشی با هدف نجات بخشی محوطه باستانی و روند شناخت دوره های سکونتی با کاوش در 'له لار' مرکزی آغاز شد.

لیلی نیاکان افزود: در این پژوهش با استفاده از روش ارکئوفیزیک در کاوش های باستان شناسی منطقه سیمره برای نخستین بار، بررسی ژئوفیزیک منطقه توسط هیات ایرانی به سرپرستی کوروش محمدخانی و سروش محمدخانی انجام شد.

وی ادامه داد: شروع کاوش با توجه به بهره گیری از نتایج ژئوفیزیک در پنج کارگاه به انجام رسید که هنوز ادامه دارد و آثار به دست آمده نتایج جالب توجهی به همراه داشته اند.

وی افزود: از جمله این اکتشافات شامل سفالینه ها، اشیا یافته شده و یافته هایی از بقایای معماری آشکار شده که با پلانی منظم شامل فضاهای به صورت اتاق، انبار، محل پخت و پز، توسط دیوارهای سنگ چین با مصالح سنگ های رودخانه ای با ابعاد متوسط و کوچک با ملات گل و گچ است.

نیاکان گفت: بر روی برخی از دیوارهای داخلی فضاهای ذکر شده هنوز بقایایی از لایه های گچ که نشانگر پوشش دیوارها بود به دست آمد.

وی به وجود اجاق و تنورهای متعدد همراه با سنگ آسیاب ها، هاون ها، کوبنده ها و دیگر آثار به دست آمده که نشانگر فعالیت های روزمره و معیشتی در دوره های مختلف تاریخی در این محوطه باستانی است، اشاره کرد.

این عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری افزود: از سوی دیگر می توان به تعداد بسیاری از سازه های حرارتی که به صورت تنور، اجاق و کوره بر اثر کاوش در کارگاه های مختلف به دست آمده نیز اشاره کرد.

نیاکان گفت: در برخی از کارگاه های ذکر شده نیز قطعاتی از جوش کوره ها که نشانگر صنعتی بودن این محوطه باستانی نیز بود به دست آمده است.

وی ادامه داد: با توجه به تاریخ گذاری سفالینه ها و دیگر آثار یافت شده به نظر می رسد بخشی از محوطه باستانی له لار می توانسته یکی از مراکز صنعتی و اقتصادی فعال در امر بازرگانی در اواخر دوران ساسانی به صدر اسلام باشد.

وی اظهار داشت: کاوش بخش کهن تر این محوطه باستانی مربوط به عصر آهن است، وجود سفالینه ها و اشیای فلزی یافت شده به همراه ساختارهای معماری با پلانی منظم، می تواند بیانگر دورهایی از شکل گیری این استقرار و فرهنگشان در این بخش از حوزه فرهنگی زاگرس و در این محدوده جغرافیایی باشد.

این کارشناس باستان شناسی گفت: ادامه کاوش ها و مطالعات بر روی مواد فرهنگی به دست آمده در این فصل می تواند با توجه به موقعیت طبیعی و جغرافیایی این محوطه و زیست بوم آن با شیوه های معیشتی و اقتصادی ساکنان این بخش از زاگرس درک روشن تری را ازتاریخ منطقه سیمره بازگو کند.

وی ادامه داد: سرپرستی هیئت ایتالیایی از دانشگاه ناپل در کاوش های باستان شناسی له لار را پروفسور 'جنیتو ' برعهده دارد.

کد N676581

وبگردی