آفتاب
رئیس مرکز جهانی حمایت از حقوق بشر:

گزارش نقض حقوق بشر در آمریکا 22 دی در تهران رونمایی می‌شود

گزارش نقض حقوق بشر در آمریکا 22 دی در تهران رونمایی می‌شود

رئیس مرکز جهانی حمایت از حقوق بشر گفت: گزارش جزئیات موارد نقض حقوق بشر در آمریکا، 22 دی و گزارش نقض حقوق بشر در انگلیس، ششم بهمن رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد اسفندیاری در نشست خبری اعلام برنامه‌های «رونمایی از سند نقض حقوق بشر در انگلیس و آمریکا» گفت: حقوق بشر موضوعی مورد اهتمام همه جهانیان و جزو موارد مشترک بین ملت‌هاست، اما همواره آماج حملات مستکبران قرار می‌گیرد.

وی افزود: ناقضین حقوق بشر در سطح عالی از ابزار حقوق بشر به عنوان فشار بر علیه دیگران استفاده کرده و هر جا که منافع خود را در خطر ببینند، از آن استفاده می‌کنند؛ به گونه‌ای که کشورهای مدعی آزادی و حقوق بشر، خودشان بزرگترین ناقضین حقوق بشر در دنیا هستند.

اسفندیاری با بیان اینکه تاکنون مرکزی در جهان وجود نداشته که به صورت مستقل به بررسی حقوق بشر نقض شده بپردازد،‌ اظهار داشت: برخی نهادها و سازمان‌های حقوق بشری حتی زیرمجموعه سازمان ملل که زیر فشار قدرت‌های بزرگ قرار دارند، گزارش‌هایی را به صورت مستقل در زمینه حقوق بشر منتشر نکرده‌اند و تمامی گزارش‌های این نهادها با جهت‌گیری خاصی تاکنون منتشر شده است.

رئیس مرکز جهانی حمایت از حقوق بشر خاطرنشان کرد: این مرکز با حضور اندیشمندان مختلف و موسسات علمی به بررسی نقض حقوق بشر مستکبران عامل برای تنویر افکار عمومی تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه گزارش‌های مستدل تهیه شده در مرکز جهانی حقوق بشر، برای تنویر افکار عمومی و پیگیری دستگاه‌های ذیربط منتشر خواهد شد، تأکید کرد: از دستگاه دیپلماسی و قوه قضائیه درخواست داریم که این اسناد و گزارش‌های نقض حقوق بشر مستکبران عالم را در محاکم قضایی بین‌المللی پیگیری کنند.

اسفندیاری گفت: در سال 1391 مجلس شورای اسلامی با تصویب قانونی دستگاه دیپلماسی را موظف کرده است که گزارش‌های نقض حقوق بشر مستکبران جهانی را پیگیری کند.

رئیس مرکز جهانی حمایت از حقوق بشر تصریح کرد: هدف این مرکز، حمایت از مظلومین عالم است که حقوق آنها توسط مستکبران نادیده گرفته شده است؛ همچنین حمایت از موسسات مستقل حقوق بشری و دفاع از افرادی که حقوق آنها توسط شرکت‌های بین‌المللی و صهیونیستی از دست رفته، از دیگر اهداف این مرکز است.

نقش آمریکا در شیوع ویروس «ابولا» در آفریقا/ گزارش نقض حقوق بشر توسط مدعیان را منتشر می‌کنیم

وی با اشاره به شیوع بیماری «ابولا» در آفریقا تصریح کرد: برخی منابع رسمی ایالات متحده اعلام کرده‌اند که دستکاری‌های ژنتیکی آمریکایی‌ها در گسترش ویروس ابولا مشهود بوده است.

اسفندیاری در ادامه با بیان اینکه مرکز جهانی حمایت از حقوق بشر با اشاره به ماهیت غیردولتی و مستقل این مرکز اظهار داشت: به دنبال برگزاری کنفرانس‌های بین‌المللی در دیگر کشورها در راستای حقوق بشر هستیم که به زودی آنها را اجرایی خواهیم کرد.

رئیس مرکز جهانی حمایت از حقوق بشر خاطرنشان کرد: این مرکز در ابتدای سال 2014 برای اولین بار گزارش نقض حقوق بشر در ایالات متحده را منتشر و حتی افراد و جریانات مستقل آمریکایی نیز از این گزارش استفاده کرده‌اند و روشنگری خوبی در این زمینه صورت گرفت.

وی خاطرنشان کرد: به دنبال آن هستیم که گزارش‌های نقض حقوق بشر در همه کشورهای مدعی رعایت آن به خصوص آمریکا و انگلیس و دیگر مستکبران عالم را منتشر کنیم؛ اگر مدعیان حقوق بشر اجازه دهند که گزارشگران مستقل برای تهیه گزارش خود به کشورهای نقض کننده راه یابند، مشخص خواهد شد که صدها صفحه سند علاوه بر صد صفحه گزارش ما جمع‌آوری خواهد شد.

رونمایی از گزارش نقض حقوق بشر در آمریکا؛ 22 دی/ رونمایی از اقدامات انگلیس؛ 6 بهمن

رئیس مرکز جهانی حمایت از حقوق بشر در ادامه گفت: روز دوشنبه 22 دی ماه، از گزارش نقض حقوق بشر آمریکا در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با حضور مسئولین و پژوهشگران عالی‌رتبه و اساتید دانشگاه و سازمان‌های مردم‌نهاد رونمایی می‌شود و مسئولینی از سه قوه نیز حضور پیدا خواهند کرد.

اسفندیاری تصریح کرد‌: در تاریخ ششم بهمن ماه نیز برای اولین بار گزارش نقض حقوق بشر در خاک انگلیس را که مربوط به سال‌های 2013 و 2014 است، منتشر خواهیم کرد؛ ضمن اینکه نمایشگاهی از نقض حقوق بشر قدرت‌ها و مدعیان آزادی حقوق بشر از جمله کشورهای اروپایی و آمریکایی و رونمایی از چند کتاب را نیز در این مراسم خواهیم داشت.

وی با اشاره به واگذاری مأموریتی از سوی آمریکا به دیگر کشورها به ویژه کشورهای اروپایی و دولت کانادا در زمینه گزارش حقوق بشر و حمله به کشورهای مخالف منافع غرب خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه افکار عمومی دنیا سخنان دولتمردان آمریکایی را به دلیل دروغگویی‌های فراوان باور ندارند، ایالات متحده وظیفه حملات به دیگر کشورها در زمینه حقوق بشر را به کشورهای اروپایی و دولت کانادا واگذار کرده است.

کشته شدن 235 نفر در زندان‌های انگلیس در سال 2014

رئیس مرکز جهانی حمایت از حقوق بشر ادامه داد:  آمارها نشان می‌دهد که 40 حمله هوایی از سال 2013 در وزیرستان پاکستان انجام شده که 300 نفر را به ورطه نابودی کشانده است؛ به طوری که در یمن هم به طور تقریبی 50 حمله هوایی در سال‌های 2002 تا 2013 به وقوع پیوسته است.

اسفندیاری تصریح کرد: آنچه که از آمارها پیداست در عراق 8868 تن در سال 2014 کشته شده‌اند؛ این کشتار با مداخله ایالت متحده و عربستان به وقوع پیوسته که 7017 تن آنها غیرنظامی بوده‌اند.

وی افزود: 235 زندانی در زندان‌های انگلیس در سال 2014 کشته شده‌اند که افزایش 19 درصدی نسبت به سال 2013 دارد؛ ضمن اینکه میزان خودکشی‌ها نیز در زندان‌های این کشور 38 درصد افزایش داشته است.

رئیس مرکز جهانی حمایت از حقوق بشر با اشاره به راهپیمایی مسالمت‌آمیز مردم بحرین و نقض  گسترده حقوق آنها توسط دولت آل خلیفه افزود: بزرگترین جنایت‌‌ها در بحرین علیه حقوق بشر در حالی صورت می‌گیرد که حرکت مسالمت‌آمیز مردم بحرین علیه دولت آل خلیفه، تنها برای کسب حقوق خود با سرکوب شدید مواجه می‌شود.

اسفندیاری با اشاره به ریاست ایران بر جنبش عدم تعهد تصریح کرد: از فرصت باقیمانده ریاست ایران بر جنبش عدم تعهد باید استفاده کرد و دولت نیز باید خواستار تشکیل دادگاه بین‌المللی مستقل برای محاکمه ناقضین حقوق بشر و بررسی شیوه‌های تروریستی و عملیات‌های گروه‌های تروریستی و تکفیری به خصوص در عراق و سوریه که به تازگی به کشورهای اروپایی سرایت کرده‌اند، شود.

وی با اشاره به نقض فاحش حقوق بشر در عربستان افزود: ‌عدم اجازه رانندگی به زنان در عربستان با توجه به اینکه نیمی از جمعیت این کشور را این گروه تشکیل می‌دهند و همچنین بسیاری از فتاوای مفتی‌های سعودی که ناقض حقوق بشر است، مانند فتاوای ازدواج‌های دختران با سنین پایین بخشی از حقوق بشر نقض شده در عربستان سعودی است.

اسفندیاری در پایان با اشاره به انتشار گزارش نقض حقوق بشر آمریکا در سال 2013 افزود: گزارش مربوط به نقض حقوق بشر آمریکا در سال 2013 که توسط  مرکز جهانی حمایت از حقوق بشر تهیه شده تنها 30 صفحه بود؛ در حالی که گزارش نقض حقوق بشر آمریکا در سال 2014 بیش از 100 صفحه است و این نشان می‌دهد که ما توانسته‌ایم به اسناد مختلفی دست پیدا کنیم.

کد N668666

وبگردی