آفتاب
آیت الله جوادی‌آملی:

راه مبارزه با تعصب و جهالت، تقویت علوم عقلی است

راه مبارزه با تعصب و جهالت، تقویت علوم عقلی است

آیت‌الله جوادی‌آملی گفت: حوزه علمیه باید همانند سایر علوم، توجه ویژه و خاصی به علم کلام داشته باشد و ما باید درصدد تربیت متکلمین بزرگی در حوزه های علمیه و مدارس علمی خود باشیم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه قم، این مرجع تقلید چهارشنبه شب در سومین اجلاسیه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در سالن اجتماعات مدرسه دارالشفاء، با تبریک میلاد نبی‌اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع)، به بیان جایگاه علم کلام پرداخت و گفت: علم کلام قدرت و رسالت حفظ موقعیت خود و بازگرداندن حقوق و سنت از دست رفته و غارت شده را به صاحبان اصلی خود دارد.

وی با بیان این‌که امامت یک مساله کلامی است، گفت: امام همانند ستاره‌ای است که دست احدی به آن نمی‌رسد، با برگزاری نشست مگر می‌شود امامت را شناخت؛ تنها کلام است که می‌تواند آبروی حوزه را حفظ کند، کلام است که می‌تواند حیثیت اصول را حفظ کند، بحث‌های کلامی نفس گیر است.

وی افزود: شما اساتید باید کتاب‌های در حد سطح علمی طلاب تألیف کنید، حوزه به سبب اهل‌بیت(ع) زنده است و خدا را شاکر باشیم که در کمال شکوه و عظمت، حوزه بالندگی خود را دارد و در این زمینه اساتید بسیار خوبی وجود دارند.

جوادی‌آملی عنوان کرد: علم کلام این قدرت را دارد که خود را ثابت کند، عقل را از زندان در آورده و سر جای خودش بنشاند، اولین حرف عقل این است که امامت لازم است، دومین حرفش این است که امام باید معصوم باشد، سومین حرف آن این است که عصمت و امامت امرالله است و چهارمین حرفش این است که ثابت شده جز اهل‌بیت(ع) کسی معصوم نیست.

وی افزود: در این صورت است که اصول حیثیت خود را پیدا می‌کند؛ نقل بازار آشفته دارد و اگر عقل زندانی شود حادثه‌ای آن روز به نام سقیفه و امروز به نام داعش پیدا می‌شود، کلام خود، اصول، فقه، غدیر را زنده می‌کند.

جوادی آملی پدیده تکفیر را از مشکلات جدّی جهان اسلام دانست و گفت: تعصب و جهالت، نمونه ای مانند داعش را تربیت می‌کند و راه مبارزه با تعصب و جهالت، تقویت علوم عقلی مانند کلام است که باید در این حوزه فعالیت جدی‌تری صورت بگیرد.

وی گفت: همانطور که فقه و اصول چند تکه است، علم کلام را هم می توان در چند تکه و سطح به طلاب آموزش داد و این کار را باید آغاز کرد.

انتهای پیام

کد N665398

وبگردی