آفتاب
براساس نتایج یک تحقیق؛

استرالیا از ژاپن مقابل چین حمایت نمی‌کند

استرالیا از ژاپن مقابل چین حمایت نمی‌کند

براساس یک بررسی که امروز (سه‌شنبه) منتشر شد، استرالیا از ژاپن مقابل چین بر سر مناقشه دریای چین شرقی حمایت نمی‌کند و ترجیح می‌دهد بی‌طرف بماند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، پکن و توکیو بر سر مالکیت مجمع الجزایری در دریای چین شرقی با یکدیگر مناقشه و درگیری دارند و استرالیا با آمریکا که متحد نزدیک ژاپن محسوب می‌شود ائتلاف نظامی دیرپایی دارد و به دنبال پایان دادن به این مناقشه میان توکیو و پکن است اما نظرسنجی صورت گرفته توسط موسسه روابط چین و استرالیا در دانشگاه تکنولوژی سیدنی، استرالیا نشان می‌دهد 71 درصد از ساکنان استرالیا ترجیح می‌دهند این کشور همچنان در قبال مساله مناقشات ژاپن و چین نقش بی‌طرف داشته باشد.

باب کار، وزیر سابق امور خارجه استرالیا، مدیر این موسسه که یک اندیشکده تحقیقاتی مستقل است، گفت: این نظرسنجی تایید می‌کند که استرالیا باید در قبال مناقشه دریایی توکیو - پکن همچنان بی‌طرف بماند.

15 درصد از شرکت‌کنندگان اعلام کردند که اگر درگیری مسلحانه میان ژاپن - چین و آمریکا بر سر مالکیت این جزایر رخ دهد از ائتلاف ژاپن و آمریکا حمایت می‌کنند.

چهار درصد هم گفتند که استرالیا باید از چین حمایت کند و 9 درصد هم گفتند که نسبت به این مساله مطمئن نیستند این نظرسنجی از بیش از 100 استرالیایی انجام شد.

68 درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی نیز اعلام کردند که استرالیا باید بی‌طرف بماند و دست به همکاری نظامی نزند. 14 درصد هم گفتند دولت کانبرا باید به متحدانش در این جنگ بپیوندد در حالی که 17 درصد گفتند از این بابت مطمئن نیستند.

باب کار ادامه داد، مادام که ملت استرالیا نگران هستند این کشور به معاهده استرالیا - نیوزیلند - آمریکا متعهد و ملزم نخواهد بود. این معاهده سه کشور را به همکاری در زمینه‌های دفاعی ملزم می‌کند. ما می‌دانیم که استرالیایی‌ها از این معاهده حمایت می‌کنند اما این نظرسنجی نشان داد که آنها نمی‌خواهند درگیری میان چین و ژاپن بر سر این جزایر به وجود آید.

انتهای پیام

کد N661919

وبگردی