آفتاب

جنجال بر سر نقض حقوق کولی‌ها در فرانسه ادامه دارد

جنجال بر سر نقض حقوق کولی‌ها در فرانسه ادامه دارد

بازرس ویژه حقوق بشر فرانسه تحقیقاتی را درباره ناآرامی‌ها و آشوب ایجاد شده بر سر امتناع شهردار یکی از مناطق حومه پاریس در دفن یک کودک کولی در گورستان شهر انجام داده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ژاک توبون، بازرس ویژه حقوق بشر فرانسه گفت که در پی شنیدن اخبار مربوط به امتناع از دفن یک کودک کولی در قبرستان، بسیار شگفت‌زده شده و اعلام کرد که تحقیقاتی را در این باره انجام داده است.

این تنش در حالی آغاز شد که گزارش‌هایی مبنی بر امتناع شهردار محافظه کار شهر شامپلا واقع در 23 کیلومتری جنوب پاریس، فرانسه در دفن یک نوزاد سه ماهه در قبرستان این شهر منتشر شد. شهردار گفته بود تنها خانواده‌هایی که مالیات پرداخت می‌کنند می‌توانند از این گورستان استفاده کنند.

کریستین لوکلا، شهردار شامپلا گفت: حرفهایم تحریف شده و من به خاطر این مساله بسیار متاسفم. من هیچ مخالفتی با دفن این کودک نداشتم.

وی اواخر روز یکشنبه در بیانیه‌ای تاکید کرد: من واقعا می‌خواستم دفن این کودک در گورستان شامپلا صورت بگیرد، شهری که خانواده این نوزاد در آن ساکن هستند.

این مساله که باعث بروز یک تنش در فرانسه نسبت به نوع رفتار با کولی‌های ساکن این کشور شده در حالی مطرح شد که یک کودک کولی دو ماهه دیگر در نزدیکی یک ایستگاه قطار در شهر لیل، شمال فرانسه به خاطر سرما و برودت هوا درگذشت.

روز یکشنبه نیز 50 تن در همین ایستگاه تجمع کرده و برای احترام به این نوزاد سکوت کردند.

مانوئل والس، نخست وزیر فرانسه در حساب شخصی خود در توییتر آورده است: امتناع از دفن یک کودک به خاطر ریشه و سبقه‌اش توهین به فرانسه و خاطره‌هاست.

اکثریت 20 هزار کولی ساکن فرانسه از بلغارستان و رومانی هستند که یا دسترسی محدودی به خدمات بهداشتی و آموزشی دارند یا اصلا به این خدمات دسترسی ندارند.

انتهای پیام

کد N659540

وبگردی