آفتاب
نجابت در گفتگو با مهر:

با عدم توافق با غرب به جهنم نمی‌رویم/انتقاد از عدم اجرای مدل حذف دلار

با عدم توافق با غرب به جهنم نمی‌رویم/انتقاد از عدم اجرای مدل حذف دلار

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با انتقاد از عدم حذف دلار از رابطه تهاتری ایران با شرق گفت: به کارگیری ارزهای منطقه ای در رابطه اقتصادی با شرق راهکاری است که از سوی دولت مورد توجه واقع نمی‌شود.

حسین نجابت در گفتگو با خبرنگار مهر، با انتقاد از رویکردی که معیشت و هویت مردم را به مذاکرات هسته ای گره زده است، گفت: اخیرا آقای شمخانی مصاحبه ای با رسانه های خارجی داشت و رویکردی را مطرح کرد که باید این رویکرد مبنای عمل دولت و مردم در مذاکرات باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شمخانی اعلام کرد که اگر به توافق برسیم به بهشت نمی‌رویم و اگر به توافق نرسیم نیز به جهنم وارد نمی‌شویم.

وی ادامه داد: ما نباید در زمین بیگانگان که تلاش می کنند همه هویت ما را به مذاکرات گره بزنند، بازی کنیم، مذاکرات پدیده عادی دیپلماتیک است و باید به اندازه خودش برای آن حساب باز کرد.

نجابت با انتقاد از نگاه عده ای که تمام فعالیت های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور را معطوف به نتیجه مذاکرات کرده‌اند، گفت: این نگاه کاملا غلط است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی دلیل کاهش روابط اقتصادی ایران با شرق را ناشی از بی اعتمادی تاریخی خواند که بین سیاستمداران ما با شوروی سابق و حزب توده وجود داشته است و گفت: برنامه ریزان اقتصادی ما نمی‌خواهند از این بی‌اعتمادی تاریخی دست بکشند.

عضو کمیسیون انرژی ادامه داد: علاقه به اقتصاد سرمایه داری و غرب در دولتمردان ما مشهود است. آنها اقتصاد سرمایه داری تنها راه نجات ملت می‌دانند و به همین دلیل از نگاه به غرب دل نمی‌کنند.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس اظهار داشت: نمایندگان مجلس در اجلاس مجالس آسیایی طرحی را مطرح کردند که مورد استقبال همه اعضا قرار گرفت. این طرح مبتنی بر به کارگیری ارزهای محلی و منطقه ای در مبادلات دوطرفه است، چه دلیلی دارد که ما با هند و روسیه با دلار معامله کنیم؟

وی تاکید کرد: به کارگیری ارزهای محلی و منطقه ای در تهاتر و مبادلات فیمابین راهکاری است که متاسفانه علی رغم تاکیدات، هنوز اقدام عملی از سوی دولت در این زمینه دیده نشده است.

نجابت، حذف دلار از مبادلات روسیه و چین را نمونه موفق این مدل خواند و گفت: کارشناسان و اساتید ما آموزش خود را در بستر نظام سرمایه داری غرب به دست آورده اند و ما هم در حوزه اقتصاد جایگزین قابل اعتنایی را در مقابل نظام اقتصادی سرمایه داری غرب ارائه نکرده ایم.

وی ادامه داد: در حوزه سیاسی، نظام ولایت فقیه و مردمسالاری دینی را در مقابل نظام دموکراسی غربی پایه ریزی کردیم. در حوزه فرهنگی هم حرف هایی برای گفتن داریم اما در حوزه مدل اقتصادی اسلامی تولیدی نداشته ایم و این امر موجب پیروی از نظام سرمایه داری غربی شده است.

به گزارش مهر بر اساس قرارداد تهاتری میان ایران و روسیه قرار بود بیش از ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام ایران به روسیه فروخته شود و در مقابل این فروش تجهیزات و کالا به ایران صادر شود، اما گفته می شود دولت در مقابل این پیشنهادات تاکنون اقدام موثری انجام نداده است.هفته گذشته نوبخت معون نظارت راهبردی رئیس جمهور در پاسخ به این انتقاد اصل خبر را رد کرده و اعلام کرد، ما خودمان بیشتر از سایرین اعتقاد داریم که باید در این شرایط از همه ظرفیت های موجود استفاده کنیم.

 

کد N655900

وبگردی