آفتاب

برنز: در سال 2015 نتیجه سیاست‌های اوباما در قبال ایران مشخص خواهد شد

برنز: در سال 2015 نتیجه سیاست‌های اوباما در قبال ایران مشخص خواهد شد

معاون پیشین وزیر خارجه آمریکا نوشت: سال 2015 می‌تواند پرچالش‌ترین و در عین حال پرنتیجه‌ترین سال ریاست‌جمهوری اوباما باشد که یکی از این چالش‌ها دستیابی به یک توافق هسته‌ای با ایران خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نشریه بوستون گلوب با توجه به فرا رسیدن سال نوی میلادی در گزارشی به قلم نیکولاس برنز، عضو دانشکده دیپلماسی و سیاست‌های بین‌المللی دانشکده کندی دانشگاه هاروارد آمریکا به چالش‌های پیشروی اوباما در سال 2015 میلادی پرداخته است.

در این گزارش آمده است: دستیابی به یک توافق هسته‌ای جامع با ایران یکی از چالش‌های اصلی پیشروی دولت اوباما خواهد بود. آمریکا و رهبران کشورهای غربی تاکنون صبر زیادی از خود در مذاکرات هسته‌ای با ایران نشان داده‌اند اگرچه واشنگتن به خوبی می‌داند که تهران با توافقی که مدنظر آمریکا برای کاهش فعالیت‌های هسته‌ای ایران است موافقت نخواهد کرد.

با این حال به نظر می‌رسد کاهش شدید قیمت نفت و نیز سیاست‌های تهاجمی و پشت کار بالای جان کری، وزیر خارجه آمریکا به اوباما این فرصت را خواهد داد تا بتواند ایران را به جای آن که با تحریم‌های اقتصادی شدیدتر روبه‌رو شود به امضای یک توافق هسته‌ای متقاعد کند.

در ادامه این گزارش آمده است: شاید هنوز بسیاری از مقامات آمریکایی به این موضوع پی نبرده باشند که اعتماد به آمریکا در میان کشورهای دیگر جایگاه پیشین خود را ندارد چرا که بروز ناآرامی‌های اخیر در اعتراض به قتل پسر جوان به دست یکی از افسران نیروی پلیس و تبرئه او از دادگاه و هم‌چنین منتشر شدن اسناد شکنجه‌های مخفیانه سازمان سیا نقش زیادی در کم‌رنگ شدن اعتماد کشورهای دیگر به آمریکا ایفا کرده است.

به نظر می‌رسد سال 2015 سال آزمایش نهایی اوباما و برداشت نتیجه سیاست‌های خارجی او در قبال کشورهایی هم‌چون ایران است.

انتهای پیام

کد N655042

وبگردی