آفتاب

اردوغان دادستان‌های مخالف خود را نیز کنار زد

اردوغان دادستان‌های مخالف خود را نیز کنار زد

نهاد قضایی عالی ترکیه چهار دادستانی را که در تحقیقات ضد فساد علیه دولت ترکیه و حلقه افراد نزدیک به رجب طیب اردوغان دست داشتند، از کار معلق کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، تحقیقات ضد فساد علیه دولت ترکیه با تعقیب قضایی که 17 دسامبر سال گذشته میلادی به افراد نزدیک به دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری فعلی ترکیه، صورت گرفت علنی شد. این تحقیقات منجر به استعفای سه وزیر دولت شد و اردوغان را واداشت تا مقامات قضایی و پلیس را پاکسازی کرده و هزاران تن از آنها را تغییر دهد یا بر کنار کند.

زکریا اوز، معاون سابق دادستان کل استانبول و سه دادستان دیگر که عامل اجرای تحقیقات ضد فساد علیه دولت ترکیه بودند توسط یک نهاد عالی قضایی ترکیه موسوم به شورای عالی قضات و دادستان‌ها از این پرونده کنار گذاشته و معلق شده‌اند.

قرار است به مجرد کنار گذاشته شدن این دادستان‌ها، دادستان‌های جدید جایگزین آنها شوند.

ماه ژوئیه شورای عالی قضات و دادستان‌های ترکیه تحقیقاتی در خصوص عملکرد این چهار دادستان مسئول پرونده آغاز کرد و متعاقب این تحقیقات این چهار دادستان با اتهاماتی شامل ایراد اظهار نظرهای سیاسی در شبکه اجتماعی توییتر و بازداشت متهمین بدون اطلاعات مستدل روبرو شدند.

رسانه‌های محلی ترکیه امروز(سه شنبه) گزارش دادند این چهار دادستان تا زمان تکمیل تحقیقات درباره عملکردشان معلق می‌مانند.

از سوی دیگر رسانه‌های ترکیه گزارش دادند یک خبرنگار ترک به سبب مطرح کردن برخی اظهار نظرها در صفحه خود در توییتر درباره رسوایی فساد در دولت ترکیه و دادستانی که پرونده تحقیقات ضد فساد علیه دولت را لغو کرد، توسط پلیس بازداشت شده و پلیس خانه او را تفتیش کرده است.

اردوغان پیش‌تر با تلاش برای تصویب برخی قوانین موجب شد شورای عالی قضات و دادستان‌ها که مسئول انتصابات، تغییر سمت‌ها، اخراج و ترفیعات در نظام قضایی ترکیه است تحت کنترل وزیر دادگستری و دولت ترکیه قرار گیرد.

انتهای پیام

کد N651457

وبگردی