آفتاب

تاکید سازمان ملل به میانمار برای اعطای حق شهروندی به مسلمانان روهینجا

تاکید سازمان ملل به میانمار برای اعطای حق شهروندی به مسلمانان روهینجا

مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را تصویب کرد که براساس آن میانمار باید شهروندی کامل به اقلیت مسلمان روهینجا بدهد و به آنها اجازه دهد تا به صورت آزادانه در این کشور سفر کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، 3 /1 میلیون مسلمان روهینجا در میانمار ساکن هستند اما دولت این کشور آنها را شهروند خود نمی‌داند بلکه آنها را مهاجرانی غیرقانونی می‌داند که از بنگلادش آمده‌اند.

پس از گذار سیاسی در میانمار در سال 2011 و تغییر دولت نظامی به دولت شبه‌غیرنظامی، اظهارنظر‌های ضد روهینجایی توسط اکثریت بودایی این کشور شدت گرفت. خشونت‌های بوداییان علیه مسلمانان روهینجا تاکنون بیش از 280 قربانی داشته که بسیاری از آنها را همین مسلمانان تشکیل می‌دهند. در جریان این خشونت‌ها همچنین بیش از 140 هزار روهینجا هم از محل سکونتشان فراری شده‌اند. مسلمانان روهینجا هم‌اکنون تحت شرایط آپارتایدی در استان راخین واقع در غرب میانمار ساکن هستند.

این قطعنامه مصوب مجمع عمومی سازمان ملل تاکید دارد که دولت میانمار باید به اقلیت مسلمان اجازه دهد تا خودشان را روهینجا بنامند و به دولت این کشور آسیایی تاکید دارد که باید دستیابی عادلانه و مساوی به حقوق شهروندی نظیر خدمات درمانی و بهداشتی و آموزشی را در اختیار این افراد بگذارد و ریشه‌های خشونت و تبعیض را بخشکاند تا اقلیت مسلمان این کشور بتوانند در محیطی امن و صلح‌آمیز زندگی کنند.

درحالیکه این مجمع از تداوم تحولات و اصلاحات مثبت در میانمار به سمت یک اصلاح سیاسی و اقتصادی، دموکراتیزه شدن، سازش و صلح در کشور استقبال می‌کند، به دولت این کشور تاکید دارد تا اقداماتی را با هدف ابقای حقوق بشر و جلوگیری از نقض قوانین شهروندی انجام دهد تا مسلمانان و بوداییان در این کشور بتوانند به صورت مسالمت‌آمیز در کنار هم زندگی کنند.

در این بیانیه همچنین به مساله انتخابات ریاست جمهوری سال 2015 در میانمار هم اشاره شده و آمده که این کشور باید از برگزاری مطمئن، درست و عادلانه این انتخابات تضمین حاصل کند.

انتهای پیام

کد N650793

وبگردی